Norra Öresundsregionens framtid

Den 15 juni sker ett gränsöverskridande politiskt möte i Helsingborg för att samla och stärka den norra delen av Öresundsregionen. På dagordningen är bland annat mobilitet, arbetsmarknad, livskvalitet och forskning.

På Dunkers kulturhus i Helsingborg samlas i morgon närmare 130 folkvalda och tjänstemän från kommuner och andra politiska församlingar i nordvästra Skåne och norra Själland. Konferensens tema är norra Öresundsregionens framtid.

– Samtal om Öresundsregionen har en tendens att lätt fokusera kring bron och det södra området. Men också i den norra delen sker det mycket av betydelse för hela regionen och dess framtid. Vi vill ta fasta på det och på sikt samla alla goda krafter i området, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och ordförande i HH-samarbetet.

Konferensen pågår mellan 10-16 med föredrag och diskussioner om mobilitet, infrastruktur, arbetsmarknad, gränshinder, utbildning, forskning, livskvalitet och framtid. Under kaffepausen 14.30-15 ges möjlighet att tala närmare med arrangörer och tillresta. Dagen avslutas med en sammanfattning.

Konferensen sker på initiativ av Helsingör-Helsingborg samarbetet (HH-samarbetet).

Media som vill delta under dagen är välkomna att anmäla sig på e-post: oresund@helsingborg.se

För mer information:

Mathias Johansson Perttu, samordnare för HH-samarbetet, mathias.johansson.perttu@helsingborg.se, 0732- 31 51 72