Nu drar Helsingborg Business Regions inkubatorssatsning igång!

Under 2012 och framåt görs en gemensam satsning i Helsingborg Business Region på att tillsammans med andra aktörer starta ett antal företagsinkubatorer. Efter förstudier och djupare analyser som pekar på regionala styrkor, är i dagsläget tre inkubatorer på gång att starta – en livsmedelsinriktad inkubator i Landskrona, en bygginriktad inkubator i Ängelholm, och en tjänsteinriktad inkubator i Helsingborg. Idag, torsdagen den 29 mars, var det så dags för premiärvisning av THINK- Helsingborgs egen tjänsteinkubator.

På plats för att berätta mer om den inkubatorsatsning som görs i Helsingborg Business Region, och som i Helsingborg resulterat i den tjänstebaserade Helsingborgsinkubatorn – THINK fanns bl.a. Peter Danielsson, ordförande i Skåne Nordväst och kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, Renée Mohlkert, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad, och Jesper Falkheimer, rektor för Campus Helsingborg, Lunds Universitet.

– Sverige som land måste bli ännu bättre på att tillvarata de innovationer och den entreprenörskraft som finns och genom vår inkubatorssatsning i Helsingborg Business Region är vi nu beredda att satsa för att skapa förutsättningar för detta i vår region, säger Peter Danielsson.

Satsningen på inkubatorer i Helsingborg Business Region stöds i en första treårsperiod förutom av Helsingborg Business Region även av det regionala näringslivet, av Tillväxtverket och Region Skåne. Syftet med verksamheten är att stötta tillväxtföretag i deras väg till marknaden, och det övergripande målet är att genom inkubatorsatsningen bidra till att skapa ökad sysselsättning i regionen.

Vid visningen av THINK deltog även de två inflyttningsklara inkubatorföretagen, representanter från satsningens sju huvudpartners (AwaPatent, Helsingborgs Dagblad, Lindahls, Navet, Pyramid, PWC och SEB), samt verksamhetsansvarig och företrädare för SHIP.

– Genom näringslivets engagemang i Helsingborg Business Regions inkubatorer kan vi erbjuda ett mycket bra kompetensstöd till inkubatorföretagen, en bred förankring och ett stort kontaktnät till näringslivet i Nordvästra Skåne, säger Renée Mohlkert.

– Det unika med vår satsning är att vi satsar brett, säger Renée Mohlkert. THINK i Helsingborg är inriktad på tjänsteföretag i bred bemärkelse, allt från digitala medier, handel och turism till process/projektledning. Upptagningsområdet är också brett, vi välkomnar företag från hela Sverige att ansöka om en plats. Dessutom bygger vår inkubatorssatsningen på ett brett samarbete med en rad aktörer för att skapa de allra bästa förutsättningarna, avslutar Renée.

THINK i Helsingborg stöds av Helsingborgs stad genom den sk Plattformen, Helsingborgs stads näringslivskontor och Campus Helsingborg, och kommer att vid fullskaledrift anta tio företag per år. Företagen sitter i inkubatormiljön i två år, och mottar under denna tid 160 timmars affärsrådgivning inom en rad olika områden, kompetensutveckling, utbildningar och nätverksmöjligheter. För detta betalar företagen motsvarande den kontorsyta som de upptar.

Mer information om THINK och antagning finns på hemsidan:

Mer information kontakta gärna:
Renée Mohlkert, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad, tel. 0732-31 53 00
Jesper Falkheimer, rektor för Campus Helsingborg, tel. 072-728 22 14
Göran Hellström, vd Navet(en av projektets huvudpartners), tel.042-16 90 39
Sofie Karlsborn, verksamhetsansvarig för THINK, tel. 042-10 33 62

För mer information och fakta se även bifogad fil.

Mvh Åsa Lundqvist Peyron