Nu får nordöstra staden stadsdelsmammor

Nu får Helsingborg fler stadsdelsmammor. Måndagen den 6 mars diplomeras tio kvinnor från nordöstra staden i Rådhuset. De nya stadsdelsmammorna kommer att verka på Dalhem, Drottninghög och Fredriksdal.

Program för ceremonin i Rådhuset, kommunfullmäktigesalen, 6 mars

Klockan 09:00-09:30: Stadsdirektör Palle Lundberg håller tal och träffar stadsdelsmammorna

Klockan 09:30 Fika

Klockan 09:45-10:15 Arbetsmarknadsnämndens ordförande Anne Jähnke håller tal och delar ut diplom till stadsdelsmammorna

Klockan 10.15–11.00 rundvisning i Rådhuset

Stadsdelsmammorna har sin bakgrund från andra länder än Sverige. De använder sina sociala nätverk och arbetar för ökad gemenskap, integration och delaktighet i stadsdelarna. De fungerar som brobyggare mellan samhället och nya invånare och kan skapa mötesplatser och ordna aktiviteter. Alla arbetar ideellt.

De första stadsdelsmammorna i Helsingborg finns på Planteringen och utbildades 2014. I dag finns drygt trettio stadsdelsmammor i hela Helsingborg. Mer än hälften av dem har gått vidare till arbete.

– Vi har mycket goda erfarenheter av stadsdelsmammornas arbete. Det ska bli spännande att se hur de kan bidra till att utveckla vårt arbete i nordöstra staden med att få fler att komma in i samhället och närma sig arbetsmarknaden, säger Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

De nya stadsdelsmammorna har gått igenom en grundutbildning som började i december förra året och avslutas med diplomeringen den 6 mars.

– Sedan kommer de framförallt att verka på Dalhem och utveckla mötesplatsen Kulturpunkten Dalhem centrum. Inom kort kommer vi också att ha en lokal på Närlunda, säger Khawla Ibrahim, projektledare för Stadsdelsmammor 2.0.

Under de närmaste åren ska ännu fler stadsdelsmammor utbildas och de som redan finns ska stärkas. Projektet kallas Stadsdelsmammor 2.0 och pågår från augusti 2016 till februari 2020. Helsingborgs stad har fått 4,7 miljoner kronor från Asyl-, migrations- och integrationsfonden, en EU-fond för att utveckla idén med stadsdelsmammor.

Idén med stadsdelsmammor kommer från Danmark, där det finns Bydelsmödre. Den danska metoden har i sin tur inspirerats av ett projekt i Tyskland.

För mer information, kontakta:
Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden, 0732-31 12 93
Khawla Ibrahim, projektledare Stadsdelsmammor 2.0, 042-10 4419, 0732-31 14 51

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.