Ny cykelväg mellan Ödåkra och Fleninge

Helsingborgs Lucia inviger den nya gång- och cykelvägen mellan Ödåkra och Fleninge onsdagen den 12 december klockan 18:00 i Församlingshemmet i Fleninge. För den som vill vara med och invigningscykla tillsammans med Scoutkåren, är det samling klockan 17:00 i korsningen Frostgatan/Fleningevägen  i Ödåkra för vidare avfärd klockan 17:30.

Den nya belysta gång- och cykelvägen mellan Ödåkra och Fleninge är nu klar. Vägen är 2,3 kilometer lång och kopplar ihop befintliga cykelvägar i området. Den 2,5 meter breda dubbelriktade gång- och cykelvägen gör sträckan säkrare och tryggare för de som går eller cyklar. Förhoppningen är att fler ska välja cykeln mellan de båda orterna. Onsdag den 12 december invigs cykelvägen av Helsingborgs Lucia i Församlingshemmet i Fleninge klockan 18:00.

Fleninge hembygdsförening välkomnar den nya cykelvägen och är en aktiv part i invigningen. Historiskt sett har de båda orterna alltid haft ett nära förhållande.

- Vi har länge önskat en förbindelse för våra gång- och cykeltrafikanter mellan Ödåkra och Fleninge, och nu äntligen har pulsådern mellan orterna förstärkts, säger Åke Fagerberg, Fleninge hembygdsförening.

Program:

17:00 Samling i hörnet Frostgatan/Fleningevägen i Ödåkra, för de som vill vara med och invigningscykla den nya sträckan mellan Ödåkra och Fleninge. Cyklingen sker tillsammans med Scoutkåren.

17:30 Avfärd mot Fleninge. Tänk på att använda cykelhjälm och se till att cykelbelys- ningen fungerar. Alla som cyklar får en gåva.

18:00 Invigning i Församlingshemmet i Fleninge. Helsingborgs Lucia sjunger och sedan blir det invigning med tal och fika tillsammans med Fleninge hembygdsförening, historikern Bengt Lindskog, Trafikverket och Helsingborgs stad.

För mer information, kontakta gärna:

Kristoffer Persson, trafikingenjör tel: 042-10 58 70

kristoffer.persson@helsingborg.se

Gång- och cykelvägen är ett samarbete mellan Helsingborgs stad och Trafikverket.