Foto: Bertil Hagberg

Ny dansk-svensk utredning lägger grunden för beslut om fast förbindelse Helsingborg-Helsingör

I dag presenterade svenska Trafikverket och danska Vejdirektoratet tillsammans en strategisk analys av möjligheterna att bygga en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Utredningen lägger en grund för fortsatt dansk-svensk dialog och ett politiskt beslut om en lokaliseringsutredning av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.Drygt 20 år efter Öresundsbrons invigning går arbetet med en ny fast Öresundsförbindelse in i nästa fas.

Analysen visar att HH-förbindelsen, som utgörs av två borrade tunnlar under Öresund, en för spårtrafik och en för vägtrafik, är ett genomförbart projekt. HH-förbindelsen bedöms skapa omfattande nyttor i form av bland annat ökad regional integration, kortare restider, större arbetsmarknad och minskad sårbarhet för tåg- och vägtrafiken mellan länderna.

– HH-förbindelsen är en framtidssatsning som skapar jobb och expanderar arbetsmarknaden för hundratusentals människor. Den transformation södra Skandinavien genomgått under de två decennier som gått sedan Öresundsbron stod klar inspirerar. HH-förbindelsen är nästa kapitel i framgångssagan, säger Erik Østergaard, vd för Dansk Transport och Logistik (DTL), ordförande för HH2030-gruppen.

Ordförandeskapet i dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen Committee – som består av Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande, Region Skåne (ordförande), Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande, Region Halland (vice ordförande), Sophie Hæstorp Andersen (S), regionrådets ordförande, Region Hovedstaden (vice ordförande) och Niels Hörup (V), borgmästare i Solrød (vice ordförande) – efterfrågar nu ett snabbt beslut om en fast HH-förbindelse.

– Att danska och svenska myndigheter tillsammans på uppdrag av regeringarna har utrett förbindelsen är ett stort steg framåt för en fast HH-förbindelse. Nu finns bra underlag för att ta frågan vidare och efter coronakrisen är det precis den här typen av investeringar, med god samhällsekonomisk avkastning och som ger stor nytta till invånare och företag, som vi behöver för att bygga Sverige starkt igen, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

– En fast HH-förbindelse är avgörande för fortsatt tillväxt och utveckling i Öresundsregionen. HH2030-gruppen uppmanar därför regeringarna i Sverige och Danmark att skyndsamt fatta beslut om nästa steg för att snabbt kunna sätta igång byggandet. Att Sverige och Danmark i år, i princip samtidigt, ska lägga sina planer för infrastrukturen skapar unika möjligheter för samordning, säger Erik Østergaard.

Erik Østergaard, vd Dansk Transport och Logistik (DTL), ordförande HH-gruppen
eoe@dtl.eu

Kort om HH-utredningen

Svenska myndigheten Trafikverket samt danska myndigheterna Vejdirektoratet och Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har utrett olika möjligheter för en fast förbindelse över Öresund mellan Helsingborg och Helsingör. Utredarna har bland annat undersökt möjliga sträckningar, bedömt behoven av en fast förbindelse och beräknat kostnader. Nästa steg är en lokaliseringsutredning, samt dialog och samråd med intressenter och de som berörs av projektet. För att HH-förbindelsen ska byggas krävs det även ett avtal mellan danska och svenska staten.

Om nätverket HH-2030-gruppen

HH-2030-gruppen är ett nätverk av över 40 kommuner, regioner, företag samt bransch- och intresseorganisationer i Sverige och Danmark, vars syfte är att verka för ett danskt-svenskt beslut om en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Aktörerna i HH-gruppen förenas av ståndpunkten att en fast förbindelse mellan städerna är avgörande för framtida konkurrenskraft, tillväxt och sysselsättning. I HH-2030-gruppen ingår representanter från Dansk Transport og Logistik(ordförande), Dansk Industri, Dansk ErhvervDansk ByggeriSydsvenska Industri- och  HandelskammarenRegion SkåneRegion HovedstadenHelsingør Kommune och Helsingborgs stadHH-2030-gruppen anser att nästa steg i utredningsarbetet bör inledas direkt, så att HH-förbindelsen kan invigas år 2030.