Ny finanspolicy för kapitalförvaltningen

Helsingborgs stad beslutar i dagarna om en ny finanspolicy i syfte att säkerställa rutinerna för stadens kapitalförvaltning. Den nya policyn innebär att finans- och bolagsberedningen får ett utökat ansvar för placeringsinriktningen samt att en oberoende risk- och kontrollfunktion inrättas.

- Det känns bra att en ordentlig genomlysning av kapitalförvaltningen är genomförd. Nu kommerolika åtgärder att presenteras, först ut är en ny finanspolicy, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Bakgrunden till den förändrade policyn är den utredning som genomfördes av en extern revisionsbyrå samt stadsrevisionens granskning hösten 2008. Dessa visade på brister och otydligheter i rutiner och styrdokument för finansförvaltningen inom Helsingborgs stad.

Den nya policyn innebär ökat ansvar för finans- och bolagsberedningen bland annat om beslut för placeringsinriktning, och ansvar för uppföljning av kapitalförvaltningen. Finans- och bolagsberedningen får också ansvaret för att fortlöpande göra bedömningar av att etiska krav efterföljs inom kapitalförvaltningen.

Dessutom inrättas en oberoende risk- och kontrollfunktion för att granska efterlevanden av styrdokument, limiter och risknivå. Den ska fortlöpande rapportera till finans- och bolagsberedningen samt eventuella avvikelser.

Utredningarna hösten 2008 riktade kritik om bristande uppföljning och riskhantering. Därför har ett tydligare och mer omfattande rapporteringssystem införts. Utöver de månatliga rapporterna om utvecklingen av värdet i portföljerna har det lagts till rapporter som omfattar risk och avkastningsmått, rapporter från riskkontrollfunktionen samt utvärderingsrapporter av externa förvaltningsuppdrag. Det framgår också tydligare vem som är mottagare respektive ansvarig för respektive rapport.

- Steg ett, när finanspolicyn har fastställts, blir att se över och lämna förslag på hur finansförvaltningens verksamhet ska organiseras framöver. Steg två blir att lämna förslag till hur rutiner och systemstöd ska utformas för att underlätta kontroll och uppföljning av kapitalförvaltningen, säger Eva-Marianne Nilsson, avdelningschef på Finans- och bolagsavdelningen inom Helsingborgs stad.

För mer information:

Peter Danielsson (M)