Ny mottagning för unga med riskbruk/missbruk

På måndag den 3 februari står medarbetare från Helsingborgs stads socialtjänst och Region Skåne redo att ta emot ungdomar och unga vuxna (upp till 25 år) med missbruk/riskbruk eller beroende i en gemensam verksamhet, Maria Nordväst. Vi välkomnar också oroliga föräldrar, syskon och andra familjemedlemmar.

Maria Nordväst erbjuder stöd och behandling och medarbetarna har en bred kompetens, där familjebehandlare, psykiatrisjuksköterska och kurator samlas under ett tak. Det ska vara enkelt att ta kontakt, och därför har vi drop-in-tider måndagar klockan 16:00-19:00 och onsdagar klockan 13:00-15:00. Vi finns på Gasverksgatan 17, på Söder i Helsingborg. Mottagningstelefon: 042-406 30 80.

– Vi känner oss väl förberedda och ser fram emot att möta ungdomar och unga vuxna och tillsammans med dem och deras familjer utforma hjälp som är till nytta för var och en, säger Sigbritt Arwidson, biträdande enhetschef på Maria Nordväst.

Tre kommuner och en region i samverkan

Maria Nordväst är en samverkan mellan Helsingborgs stad, Ängelholms och Klippans kommuner samt Barn- och ungdomspsykiatrin och Vuxenpsykiatrin.

– Vi hoppas och tror att det här ska bli en förebyggande insats som kan bli helt livsavgörande för ungdomar som ligger i riskzonen för att utveckla ett beroende, säger Anders Lundström, socialnämndens ordförande i Helsingborg.

För mer information kontakta:

Anders Lundström (KD), ordförande socialnämnden
Tel: 042-10 49 08, 070-210 49 92