Översiktsplanen Stadsplan södra staden omfattar områdena Helsingborg C, Oceanhamnen, Västhamnen, hamnen, Universitetsområdet, Husarområdet, Gåsebäck, Ramlösa station, Planteringen och Miatorp.

Ny översiktsplan för södra staden är på samråd

Översiktsplanen Stadsplan södra staden pekar ut stadens långsiktiga planering för södra Helsingborg. Planen innefattar viktiga ställningstaganden för södra Helsingborgs utveckling fram till 2050. Under samrådsperioden 5 februari–7 april 2024 har allmänheten, verksamheter och myndigheter möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget.

Översiktsplanen är kommunens viktigaste långsiktiga styrdokument för fysisk planering. Stadsplan södra staden är en ändring av Helsingborgs översiktsplan som omfattar områdena Helsingborg C, Oceanhamnen, Västhamnen, hamnen, Universitetsområdet, Husarområdet, Gåsebäck, Ramlösa station, Planteringen och Miatorp. Syftet är att möjliggöra en långsiktig hållbar utveckling av staden.

Förslaget till den nya översiktsplanen möjliggör bland annat för:

• Flytt av containerhamnen söderut
  • Ökad tillgänglighet och bättre förutsättningar för god livskvalitet
  • En ny stadsdel närmare Öresund
  • Fler grönområden i södra staden
  • Utveckling av områdets infrastruktur
  • Åtgärder för en robust klimatanpassning
  • Ökad kontakt med havet
  • En fast förbindelse med väg- och järnvägstunnlar mellan Helsingborg och Helsingör

– Översiktsplan Stadsplan södra staden är resultatet av ett omfattande, gemensamt arbete. Vi har arbetat med stora frågor och förändringar, med fokus på den framtida utvecklingen av södra Helsingborg, som ska ske under de kommande 20–30 åren. Samrådet är en viktig del av processen och vi ser fram emot dialogen om detta unika område nära sundet, säger Charlotte Svensson, översiktsplanearkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

Översiktsplanen är ute på samråd från 5 februari till och med 7 april 2024. Då är allmänheten, verksamheter och myndigheter välkomna att ta del av och lämna synpunkter på planförslaget i den digitala dialogkartan på helsingborg.se/oversiktsplaner. Det går också att skicka synpunkter via mejl till stadsbyggnadsnamnden@helsingborg.se eller via post till Stadsbyggnadsnämnden, SE-251 89 Helsingborg.

För mer information, kontakta:
Charlotte Svensson, översiktsplanearkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 0708-70 19 62, e-post: charlotte.svensson@helsingborg.se

Lena Gerdtsson, enhetschef på översiktsplanering, stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 042-10 22 29, e-post: lena.gerdtsson@helsingborg.se