Ny teknik och gamla t-shirts när 500 barn ställer ut på Dunkers kulturhus

Ny teknik och gamla t-shirts när 500 barn ställer ut på Dunkers kulturhus

Den 25 april öppnar två utställningar med unga konstnärer på Dunkers kulturhus. Det är Helsingborgs kulturskolas vårutställning och utställningen En gammal vit T-shirt där skolelever skapat nya bruksföremål av kasserade tröjor. Det blir vernissage för båda den 25 april 18.00–20.00.

Årets upplaga av Kulturskolans vårutställning har stor bredd i teknik och uttryck. Här visas verk i relief och olika trycktekniker, skulptur, konstfilm och kortfilm.

Utställningen är kulmen på kulturskolans konstkurser och kurser i animation, film och foto. Runt 100 barn och ungdomar i åldrarna 6-19 år visar sina verk.

- Det betyder oerhört mycket för kulturskolans elever att få ställa ut tillsammans på Dunkers kulturhus. De blir stolta och glada när föräldrar, släkt och vänner kommer och tittar och de får visa upp och diskutera sina arbeten, säger Rita Winde som är pedagog på Helsingborgs kulturskola.

I utställningshallen vid sidan av vårutställningen öppnar samtidigt En gammal vit t-shirt. Även här visas verk, slöjd och föremål skapade av barn och ungdomar.

Alla har utgått från samma material: kasserade t-tröjor. De har bland annat skapat papperskorgar, stora vävar, skulpturer, necessärer och mycket mer.

En gammal vit t-shirt är ett samarbete mellan Dunkers kulturhus, Helsingborgs slöjdlärarnätverk och företaget Elis Textil Service, ett cirkulärt företag som hyr ut arbetskläder och andra textilier.

Under hösten 2023 har över 400 elever i Helsingborgs skolor jobbat med att återbruka utnötta tröjor på slöjdlektionerna.

- Att göra och lära återbruk är helt nödvändig kunskap för framtiden. I det här projektet har eleverna dessutom blivit bekanta med den cirkulära affärsmodellen, med den kreativa processen och med stadens kulturliv. Slutligen får de ta plats med sina verk på Dunkers kulturhus – en väldigt bra arbetsmodell för samarbete och lärande, säger Emma Sjöberg, miljösamordnare på Helsingborgs skol- och fritidsförvaltning.

Läs mer här

Kontakt:

Anna-Carin Norén, utställningsproducent för Kulturskolans vårutställning, anna-carin.noren@helsingborg.se

Gabriella Pettersson, utställningsproducent En gammal vit t-shirt, gabriella.pettersson@helsingborg.se

Anna Rosenberg, pressansvarig kulturförvaltningen, anna.rosenberg@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Anna Rosenberg

Pressansvarig Kulturförvaltningen 0732-31 57 36