Nya förslag för Ångfärjetomten visas upp på Öppet hus

Under hösten har tre arkitektkontor tagit fram förslag på hur Ångfärjetomten, Gamla staden 1:1, en av Sveriges mest attraktiva tomter, kan utvecklas. Nu bjuds alla helsingborgare in till Öppet hus för att se och få lämna synpunkter på förslagen.

Helsingborgs stad presenterar nu förslagen till ny utformning av hotell- och kongressanläggningen på Ångfärjetomten, Gamla staden 1:1. Projektet, som finansieras av en extern entreprenör, kommer innebära mycket positivt för staden. Anläggningen skapar nya attraktiva mötesplatser för helsingborgare och besökare samtidigt som det bidrar till att stärka handeln och restaurangnäringen i staden. Anläggningen skapar även många viktiga jobb, framför allt för unga.

Efter omtaget under våren 2012 gavs uppdraget till tre arkitektkontor att ta fram förslag på en utformning av anläggningen som tar bättre hänsyn till den omgivande bebyggelsen, kulturmiljön och storleken på byggnaderna. Under de tre dagar långa Öppet Hus har nu allmänheten möjlighet att lämna synpunkter på förslagen och kan även ställa frågor till politiker och tjänstemän.

- Hotell- och kongressanläggningen är viktig för Helsingborg och bidrar med viktiga arbetstillfällen i staden. Nu bjuder vi in allmänheten till att lämna synpunkter på förslagen så att vi kan fortsätta arbetet med att utveckla en av Sveriges attraktivaste tomter, säger Magnus Jälminger, (M) ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Helsingborgs stad.

- Jag hoppas att helsingborgarna under de här tre dagarna tar sig tid att besöka utställningen och ställa frågor till oss politiker. Vi finns på plats för att lyssna och samla in synpunkter på förslagen, säger Bengt Larsen,(S) vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Öppet hus, som arrangeras på Dunkers kulturhus, startar torsdagen den 17 januari och pågår 17-19. Klockan 17.30 presenterar arkitektkontoren sina förslag i teatersalen. Presentationen livesänds via stadens hemsida så att alla intresserade kan se den.

Utställningen finns på Dunkers kulturhus fredagen den 18 januari och lördagen 19 januari. Under dagarna kommer politiker och tjänstemän att finnas på plats 16-18 på fredag och 11-14 på lördag.

Inom kort inleds detaljplanearbetet. Längre fram i vår blir det formellt samråd om förslaget till detaljplan. Då får alla ännu en möjlighet att lämna synpunkter.

För mer information kontakta:
Magnus Jälminger, (M) ordförande i stadsbyggnadsnämnden,
telefon 042-10 39 91
Bengt Larsen, (S) vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden,
telefon 0703-76 96 88

Mer information finns på www.helsingborg.se/angfarjan