Nya steg mot Helsingborgs framtid

Pressmeddelande från stadsledningsförvaltningen 8 november -12

År 2035 ska Helsingborg vara en skapande, pulserande, global, gemensam och balanserad stad. Nu finns förslag för en långsiktig vision för Helsingborg.

Under våren och sommaren har människor i och utanför Helsingborgs stad på olika sätt lämnat bidrag till Helsingborgs framtid. Vid möten, workshops och flera andra kanaler har människor i olika åldrar och roller reflekterat kring visionen om Helsingborg år 2035. Arbetet med visionen har letts av en politisk styrgrupp där alla partier i kommunfullmäktige varit representerade. Den 7 november antog kommunstyrelsen förslaget om visionen, och den 21 november så kommer kommunfullmäktige att ta ställning.

– Intresset och engagemanget från helsingborgarna har varit stort. Det är glädjande att så många varit med i samtalen. Vi har också justerat innehållet i visionen med utgångspunkt i flera av de kloka bidrag om framtidens Helsingborg som inkommit, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Det har varit intressant och viktigt att få ta del av alla goda idéer om Helsingborgs framtid, inte minst från unga helsingborgare, genom engagemang från skolor och idrottsföreningar, säger Mikael Skoog (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

I maj 2011 beslutade kommunfullmäktige om att ta fram en långsiktig och partipolitisk övergripande vision för Helsingborg. Arbetet med visionen har bedrivits på flera nivåer och utgångspunkten är att Helsingborg ska utvecklas med social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Visionen ska engagera och inspirera, såväl i den kommunala organisationen som utanför. För Helsingborgs stad ska arbetet mot att infria visionen på sikt bli en integrerad del av arbetet, förena och ge riktning för stadens verksamheter och bli en tydlig del i stadens styrsystem. Men den kommunala organisationen är bara en del i visionsbygget.

– För att göra verklighet av en vision så räcker inte formuleringar och målbeskrivningar. Aktiviteter som leder till handling måste sättas i gång. För att göra skillnad måste en vision även kännas. Under 2013 fortsätter resan, då vi hoppas bjuda både invånare och medarbetare på spännande upplevelser i visionens riktning och lyfta exempel på hur vi alla kan bidra till Helsingborgs utveckling, säger Peter Danielsson.

visionsbloggen finns hela förslaget till formulering av Helsingborgs vision:
www.helsingborg2035.se/?page_id=16

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande, 042-10 50 87