Nytt HH-samarbete för arbetslösa i Sverige och Danmark

Nytt HH-samarbete för arbetslösa i Sverige och Danmark

Pressinbjudan: Nytt HH-samarbete för arbetslösa i Sverige och Danmark

Tid och plats: torsdag 19 mars klockan 10:30 i Norreheds matsalar på kompetenscenter Norrehed, Planteringsvägen 139, Helsingborg.

Medverkande: Ungdomar från Helsingborg och Helsingör, arbetsmarknadsnämndens ordförande Anna Jähnke (M), Ann Abrahamsson, strategisk utvecklare på arbetsmarknadsförvaltningen och Cecilia Nilsson, coach och samordnare på svensk sida.

Helsingborgs stad och Helsingör kommun samarbetar under våren för att minska arbetslösheten på båda sidor om sundet. För första gången sitter arbetslösa svenskar och danskar, framför allt ungdomar, tillsammans på skolbänken. De går en dansk/svensk utbildning på sex veckor i Service och turism, som finansieras med HH-medel.

Utbildningen startade den 2 mars. Det är en gemensam satsning mellan Helsingborgs stad, Erhvervsskolen i Helsingör och Jobcenter* i Helsingör. Totalt deltar ett 30-tal arbetslösa från Helsingborg och Helsingör under sex intensiva veckor. De första tre veckorna är deltagarna på kompetenscenter Norrehed i Helsingborg. Nu är de inne på sin sista vecka i Sverige. Nästa vecka startar den andra hälften av utbildningen med tre veckor på Erhvervsskolen i Helsingör.

Utbildningen bygger på ett välbeprövat koncept från det danska företaget Service & Co, som håller i utbildningen. Exempel på kursinnehåll är danska/svenska, personprofil, guidning och säljteknik. Vid en liknande satsning för arbetssökande i Århus på Jylland fick nittio procent av dem som deltog i kursen jobb eller studerade vidare efter utbildningen.

– Vi hoppas att vi ska få samma positiva resultat för dem som deltar i den här HH- satsningen, att de får jobb inom turismnäringen eller studerar vidare inom det danska lärlingssystemet. Tanken är också att de danska deltagarna ska upptäcka Campus i Helsingborg, säger Cecilia Nilsson, coach för arbetssökande på Kompetenscenter Norrehed.

Efter utbildningen har deltagarna chans till jobb inom rese- och turismnäringen. De erbjuds fyra veckors praktik och kan i höst, om de vill, fortsätta på en längre lärlingsutbildning inom handel och service på Erhvervsskolen i Helsingör.

– Vi ser att behovet av arbetskraft inom service och turism ökar och vi ser också att en gemensam arbetsmarknad över Öresund ger vinster både för människorna och för regionen, säger Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Utbildningen finansieras denna första gång genom HH-medel från Helsingborgs stad och Helsingörs kommun, totalt 540 000 kronor. Sedan är förhoppningen att det blir en fortsättning för andra arbetslösa i Sverige och Danmark.

Varmt välkomna!

Kontakt:

Cecilia Nilsson, coach och samordnare kompetenscenter Norrehed, telefon 042-10 4591

* Jobcenter är en myndighet som både har hand om det som i Sverige är Arbetsförmedlingen, försörjningsstödet och försäkringskassan. I Danmark är detta en myndighet.