Nytt boende för psykiskt funktionsnedsatta planeras i Mariastaden

Den 20 december kommer socialnämnden att ta ställning till ett förslag om att bygga ett nytt boende med särskild service enligt socialtjänstlagen för psykiskt funktionsnedsatta i Mariastaden.

Förslaget till nämnden är att ge Kärnfastigheter i uppdrag att göra en projektering av ett boende med cirka 25 lägenheter på tomten Mejaren 1, vid Mariehällsrondellen i korsningen Pilhultsvägen-Kullavägen i Mariastaden.

Boendesituationen för gruppen psykiskt funktionsnedsatta med behov av särskild service enligt socialtjänstlagen har legat högt upp på socialnämndens agenda under året. Dels är det nuvarande boendet Kronan en tillfällig lösning, där kontraktet går ut 2017, och dels räcker inte platserna till. Idag tvingas staden placera ut personer i andra kommuner, vilket både blir kostsamt och går emot närhetsprincipen.

– Jag hoppas att vi äntligen ska kunna förbättra situationen för denna utsatta grupp människor och tillförsäkra dem värdiga och långsiktiga boendeförhållanden, säger socialnämndens ordförande Anders Lundström (KD).

Tomten är byggklar med tillstånd för den här typen av boende och ligger i ett nyexploaterat område i närheten av Maria station, som kommer att bebyggas med bland annat rad- och kedjehus de närmaste åren.

Om förslaget går igenom på nämnden den 20 december kommer en mer noggrann projektering göras tillsammans med Kärnfastigheter och en arkitekt för ett boende som är ändamålsenligt för målgruppen, estetisk tilltalande och ekonomiskt hållbart. Ett eventuellt boende skulle kunna stå färdigt till våren/sommaren 2014.

För mer information, kontakta:

Anders Lundström (KD), ordförande socialnämnden
Tel: 042-10 49 08, 070-210 49 92