Och vinnarna är... Tävlingen för H+ avgjord

Välkommen till presentation av vinnarna, 27 maj kl. 9.30-10.15

I höstas utsågs fem team att delta i Helsingborgs stads omfattande projekttävling för H+ på temat "Tänk Helsingborg - var med och forma centrala södra Helsingborgs framtid".

De fem teamen var Schönherr Landscape, Danmark, White Arkitekter AB, Sverige, KCAP Arcitects & planers, Nederländerna, Space Group, Norge, samt Forster+Parners från Storbritannien.

I februari lämnades förslagen in samtidigt som en utställning öppnade på SHIP där de olika förslagen presenterades. Sedan dess har juryn haft ett intensivt arbete med att granska och utvärdera förslagen.

- Alla förslag höll hög kvalitet, så det har inte varit något lätt arbete, säger Agneta Hammer, stadsbyggnadsdirektör i Helsingborgs stad och ordförande i juryn för H+. Men nu har vi enats om en vinnare som vi tycker övertygar, överraskar och visar på H+ stora utvecklingspotential.

Det vinnande förslaget offentliggörs och presenteras på en presskonferens nu på onsdag den 27 maj kl 09.30-10.30 på SHIP i Helsingborg. På plats finns Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande, Håkan Asmoarp, projektledare för H+, samt Kristoffer Nilsson, arkitekt H+. Deltar gör även juryns ordförande Agneta Hammer samt representanter från det vinnande och övriga utvalda team.

Tid: 9.30-10.15

Plats: SHIP, Bredgatan 11, Helsingborg

Välkommen!

För mer information:

Magdalena Kuchcinska
Informatör, H+ kontoret
Kommunstyrelsens förvaltning
Tel: 042-10 74 22 eller 0732-31 11 09

Håkan Asmoarp
Projektledare för H+
Kommunstyrelsens förvaltning
Tel: 042-10 75 67

Visionen med H+ är att utveckla centrala södra Helsingborg kring stadens hamninlopp och skapa ett kreativt centrum i Öresundsregionen. Helsingborgs starka sidor tillvaratas och utvecklas i det nya området. Vattenkontakten, de goda kommunikationerna och den starka ställningen inom transport, handel och logistik utgör nyckelbegrepp för utvecklingen av H+ till en dynamisk plats präglad av ständig utveckling.