Ökat fokus på hållbarhet när Helsingborgs stad köper el märkt Bra Miljöval

Den el som Helsingborgs stad köper in och använder är från och med nästa år märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Vilket bland annat innebär att stadens verksamheter uteslutande förbrukar el från förnybara källor som vind-, vatten- och solkraft.

All el som Helsingborgs stad köper och förbrukar är från och med den 1 januari 2015 märkt med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. Detta innebär bland annat att stadens samtliga verksamheter uteslutande använder el från förnybara källor som vindkraft, vattenkraft, biomassa och solkraft.

Redan i dag har Helsingborgs stad en för klimatet gynnsam mix av el bestående av vattenkraft och förnybar energi. Tack vare Bra Miljöval ökar staden sitt fokus på andra miljöaspekter som påverkar djur, växter och människor. Vid produktion från till exempel vattenkraft garanteras att fisken skyddas genom fria vattenpassager förbi kraftverken. Förutom skärpta miljökrav går även pengar - för varje såld kilowattimme el märkt Bra Miljöval - till att reparera miljöskador och minska elanvändningen genom energieffektivisering.

– Stadens nya avtal för el-leveranser är ytterligare ett steg mot en långsiktig hållbar utveckling och helt i linje med stadens vision om den balanserade staden, säger Anna Jähnke (M), ordförande i Miljönämnden, och fortsätter:

– Genom att välja Bra Miljöval bidrar staden till att producenter av el får incitament att fortsätta utvecklingen mot en långsiktigt hållbar produktion av energi.

Helsingborgs energibolag, Öresundskraft, vann upphandlingen och är fortsatt stadens leverantör av el.

Avtalet har en förlängningsklausul och kan som längst gälla till och med 2018 innan ny upphandling måste göras.

Läs mer om Bra Miljöval på Naturskyddsföreningens hemsida

För mer information kontakta:
Anna Jähnke (M), ordförande i Miljönämnden, telefon 042-10 53 65