Öppet hus på IdéA Drottninghög

När?          Lördagen den 16 april kl.13.00-16.00
Var?          Drottninghögs bibliotek, Blåkullagatan 5

På Drottninghögs bibliotek i Helsingborg växer en ny mötesplats fram för alla som bor och verkar i bostadsområdet. Den kallas IdéA och förebilden är de Idea stores som byggts upp i östra London. Drottninghögs IdéA har redan startat så smått. Lördagen den 16 april är det öppet hus.

Bokcafé, grönländskt pärlbroderi, språkcafé, basal kroppskännedom, afrikansk dans, svenskundervisning för föräldralediga. Det är några exempel på aktiviteter som redan dragit igång på IdéA. Här kan man också låna en symaskin eller få råd och tips om hur man förbättrar sin hälsa. Nya möbler har köpts in till biblioteket för att skapa en inbjudande plats bland bokhyllorna som inbjuder till samtal, gemenskap och aktivitet.

Mat, musik och dans
På Öppet Hus den 16 april bjuds besökarna på mat från olika kulturer, hantverk, musik och dans (Se bifogat program). Man kan också passa på och prata med projektledaren Saul Sagnia eller någon i IdéA:s arbetsgrupp, mingla runt och prova på olika aktiviteter.

Av och för de boende

IdéA är ingen färdig verksamhet utan den bärande idén är att allt som sker här ska formas av och med de boende själva. Hösten 2011 genomfördes en medborgardialog med drottninghögsborna för att ta reda på vilka önskemål som finns. Ett samlingshus för alla åldrar stod högt på mångas önskelista och den idén håller man nu på att förverkliga.

– Vi har planerat verksamheten utifrån det som kom fram i medborgardialogen men tanken är att IdéA ständigt ska utvecklas. Vi vill engagera människor som bor här för att kunna stärka identiteten och sammanhållningen och öka viljan att delta i det demokratiska samhället. Det finns mycket kreativitet i området och den ska vi ta vara på för att skapa en positiv utveckling i Drottninghög, säger projektledaren Saul Sagnia.

Inspiration från Idea stores

Flera förvaltningar i Helsingborgs stad samarbetar tillsammans med det kommunala bostadsbolaget Helsingborgshem i IdéA Drottninghög. Representanter från kulturförvaltningen, skol- och fritidsförvaltningen, socialförvaltningen, utvecklingsnämndens förvaltning, stadsbyggnadsförvaltningen, hållbar utveckling - kommunstyrelsens förvaltning och vård- och omsorgsförvaltningen ingår i en arbetsgrupp.

Arbetsgruppen har inspirerats av Idea stores i Tower Hamlets i östra London. En stadsdel med hög arbetslöshet, stor andel invandrare och låg utbildningsnivå. Där har man satsat på nya, moderna bibliotek – Idea stores – som kombinerar traditionella bibliotekstjänster med upplevelser och lärande.  Utbudet anpassas till besökarna i närområdet vilket gett hela stadsdelen ett lyft.

Lyckas IdéA Drottninghög lika bra som Idea stores i London kan verksamheten bli permanent och stå modell för liknande verksamheter i andra stadsdelar i Helsingborg. Projektet ska utvärderas under 2012.

Bakgrund IdéA
Bakgrunden till IdéA Drottninghög är Helsingborgs biblioteksplan som antogs i mars 2007. Den resulterade i olika handlingsplaner. Ett huvudspår blev att förvaltningarna skulle arbeta tillsammans för att skapa en självklar mötesplats på Drottninghög.

Utvecklingsnämndens förvaltning, enhet Integration, genomför IdéA Drottninghög på uppdrag av de förvaltningar som samarbetar kring projektet. Projektägare är kulturförvaltningen. I styrgruppen för projektet ingår förvaltningschefer, stadsbyggnadsdirektören och representant från Helsingborgshem.

För mer information, kontakta gärna:
Saul Sagnia, projektledare, 042-10 72 38, 0702-37 75 81
Anna-Carin Mortenlind, enhetschef Integration, 042-10 78 24

”Helsingborgs stad ska tillsammans med boende och aktörer på Drottninghög
utveckla en mötesplats som bidrar till positiv utveckling av stadsdelen”.