Ostindiefararen Götheborg är nu på väg till H22 City Expo

Ostindiefararen Götheborg är nu på väg till H22 City Expo

Under festliga former och med salut lägger Ostindiefararen Götheborg of Sweden till i Helsingborg på tisdag eftermiddag, den 14 juni. Första stoppet på den stora Asienexpeditionen blir den internationella stadsmässan H22 City Expo. Det är också första gången som världens största oceangående träskepp officiellt besöker staden.

1700-talsskeppet Götheborg of Sweden ankommer till Helsingborg tisdagen den 14 juni och stannar till fredagen den 17 juni.

Vid ankomsten, klockan 15, skjuts salut från skeppet. Man räknar med att angöra vid kaj klockan 15.45. Skeppet kommer att ligga vid Helsingörskajen mitt i Helsingborg och bli väl synligt för Expons alla besökare.

Den 15 och 16 juni finns möjlighet för allmänheten som köpt biljetter att gå ombord. Biljettförsäljning sker på kajen och via nätet. Utställningen på land kommer att vara öppen 14-17 juni.

Målsättningen med Ostindienfararens expedition till Asien är att använda skeppet som en mötesplats och plattform för företag och partners och med fokus på hållbarhet och stora möjligheter för svenskt näringsliv.

Efter att skeppet lämnat Göteborg den 8 juni väntar stopp i Helsingborg, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, London, Bremerhaven och Lissabon. Därefter seglar skeppet in i Medelhavet för ytterligare fyra stopp innan det gör vinteruppehåll till våren 2023 då det sätter segel mot Asien.

Biljettlänk: https://gotheborg.ticketco.events/se/sv/e/helsingborg_1516_juni

Presskontakt: