Foto: Vykort över Pålsjö damm (kvarnen) i form av fyra bilder. En exteriört över dammen och kvarnen och tre interiörbilder på kvarnen. Bild från Carlotta.

Pålsjö mölla öppnar igen

Precis intill där Pålsjö bäck rinner ut i Öresund ligger Pålsjö mölla. Möllan som köptes av Helsingborgs stad 1909 och överläts till Helsingborgs museer 1949 hölls tidigare öppen för allmänheten på somrarna av föreningen Möllevångsgillet. Möllan har dock varit igenbommad under ett par år men öppnar nu igen tack vare ideella krafter.

Den vattendrivna kvarnen har anor sedan 1700-talet, och den nuvarande byggnaden uppfördes 1824 av möllaren Sven Andersson från Össjö, med en ovanvåning som byggdes på 1854. Malning pågick fram till 1901, men bostaden användes ända till 1969. Helsingborgs stad köpte byggnaden 1909, och 1949 överläts den till Helsingborgs museer. Under många år visades möllan sommartid av den ideella föreningen Möllevångsgillet, men under ett par års tid har den varit helt stängd.

NyöppningI
Ett samarbete mellan Helsingborgs museiförening och Helsingborgs museer öppnar nu Pålsjö mölla åter för besökare under söndagarna i sommar. Med start den 17 juni kommer det vara öppet för besökare mellan klockan 13:00 och 16:00. Möllarens bostad och kvarnrummet visas då och alla helsingborgare och tillresta får en chans att uppleva en av Skånes få bevarade vattendrivna kvarnar.

15 juni 11:00-12:00
Fredagen 15 juni finns museiföreningen och Helsingborgs museer på plats för att berätta om byggnaden, möllans historia, om platsen och om människorna som verkat där. Det blir startskottet för tillgängliggörandet av en unik kulturmiljö i Helsingborg.

Kontakt: Therese Kruse, t.f. museichef Helsingborgs museer. 070-5794514 eller therese.kruse@helsingborg.se

Kontakt: Kennet Karlsson, ordförande i Helsingborgs museiförening. 070-8215543

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.