Anna-Carin Ahlquist. Bild: ITTF

Para-EM i bordtennis på Helsingborg Arena

Para-EM i bordtennis på Helsingborg Arena 16-21 september slår med sina 315 spelare från 31 länder rekord i antalet deltagare vid ett europeiskt mästerskap.

Om en dryg vecka startar Para-EM i bordtennis på Helsingborg Arena. Mästerskapet arrangeras av Svenska Bordtennisförbundet, BTK Rekord, Helsingborg Arena och Helsingborg Stad. Tävlingen har ett rekordstort startfält och är dessutom kval till Paralympics i Tokyo 2020.

– Det är mycket trevligt att mästerskapet slår rekord i antalet deltagare. Det är ett kvitto på att Helsingborg är en attraktiv destination och att förbundet tillsammans med vår lokala klubb har ett gott rykte om sig att genomföra kvalitativa evenemang, säger Johan Lundell, chef för Helsingborg Convention & Event Bureau.

Sverige ställer upp med 20 spelare. Rutinerade spelare blandas med lite mer oprövade kort och största svenska medaljhopp är Anna-Carin Ahlquist som är rankad etta i världen i rullstol klass 3, och Emil Andersson som tidigare vunnit medaljer i både Paralympics, VM och EM.

– EM i Helsingborg ger oss möjlighet att inte bara visa upp våra nuvarande världsstjärnor, mästerskapet kommer även att ge våra stora framtidshopp mycket nyttiga erfarenheter inför deras kommande år i landslaget. Vi hoppas också att EM på hemmaplan ska inspirera personer med funktionsnedsättning att ta steget till ett aktivare liv. Förhoppningsvis kan det också ge oss fler kvalificerade bordtennisspelare som kan ta en plats i framtida mästerskapstrupper, säger förbundskapten Daniel Ellermann.

För mer information:

Max Ansbro

Marknad, kommunikation och event
Marketing, communication and event
Svenska Bordtennisförbundet/Swedish Table Tennis Association
max.ansbro@svenskbordtennis.com

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.