Peter Danielsson nominerad till ny ordförande för SKR

Helsingborgs kommunstyrelseordförande Peter Danielsson (M) har nominerats till ny ordförande för SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. – Att vara ordförande för SKR är ett spännande och viktigt uppdrag. Det är därför med stolthet och stor ödmjukhet som jag mottagit beskedet om nomineringen, säger han.

Peter Danielsson förväntas väljas till ny ordförande i samband med att styrelsen fattar det formella beslutet i juli. Han är sedan 2015 ledamot i styrelsen för SKR och ser fram emot det nya uppdraget.

– Jag ser fram emot att ta mig an uppdraget som ordförande för SKR. Men jag kommer att fortsätta i min roll som kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg mandatperioden ut eftersom det är viktigt för mig att avsluta bra och säkerställa ett bra överlämnande till den nya ordföranden i kommunstyrelsen, säger Peter Danielsson.

Moderaternas valberedning har berett frågan om ny ordförande för SKR. I kravprofilen har man letat efter en person som har bred erfarenhet från lokal eller regional nivå samt ett omvittnat gott ledarskap och erfarenhet av att skapa och hålla samman allianser.

– Peter Danielsson har bred erfarenhet och har i handling visat att han är en skicklig ledare, säger Johnny Magnusson, ordförande i Moderaternas valberedning.

Peter Danielsson är sedan 2006 kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad. Han har tidigare bland annat varit 1:e vice ordförande för Moderaterna 2015-2019 och riksdagsledamot under åren 2002-2006.

Som tidigare aviserats kommer Peter Danielsson avgå i samband med valet som kommunstyrelsens ordförande, efter 16 år på posten.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.