Det vankas kulturellt höstlovskul på Väla Centrum när Bibliotek Familjen Helsingborg  och Dunkers kulturhus kör pop-up bibliotek och delar av Pettson & Co gästspelar mellan 29 oktober och 6 november. Foto: Dennis Nilsson
Det vankas kulturellt höstlovskul på Väla Centrum när Bibliotek Familjen Helsingborg och Dunkers kulturhus kör pop-up bibliotek och delar av Pettson & Co gästspelar mellan 29 oktober och 6 november. Foto: Dennis Nilsson

Pettson, pyssel o Pokémon på Väla

Mellan den 29 oktober och 6 november blir det höstlovskul på Väla Centrum för alla barn och lekfulla vuxna när delar av Dunkersutställningen Pettson & Co kommer på besök. Dessutom ansluter Bibliotek Familjen Helsingborg med sitt pop-up bibliotek och fyller Gamla torget med aktiviteter och pyssel.

– Vi ser en möjlighet att möta gamla bekanta i en ny miljö och träffa nya vänner på ett lekfullt sätt. Höstlovet är numera ett nationellt läslov och det vill vi uppmärksamma på bästa möjliga sätt i en miljö där mycket barn och föräldrar rör sig. Då är Väla perfekt, säger Annelie Alexanderson, bibliotekarie på Bibliotek Familjen Helsingborg.

Pettsons godbitar på Väla

Barn- och familjeutställningen Pettson & Co, där Sven Nordqvists bildvärld levandegörs, pågår på Dunkers kulturhus till den 22 januari. Barn och tillgänglighet har stått i fokus när utställningen utformades på Dunkers; barnen ska vara med om något vackert och glömma bort rummet de befinner sig i för att ta del av enbart innehållet. Nu plockas alltså några godbitar ut från utställningen för ett besök hos Väla Centrum.

– Vi vill gärna möta folk och berätta om vår verksamhet på andra ställen än på Dunkers. Och Väla Centrum är i sin tur positiva till att få in mer kultur i sitt utbud. Vi ser med spänning fram emot höstlovet och hur bemötandet kommer att bli, berättar Sophie Giescke Linné, PR-ansvarig på Dunkers kulturhus.

Pop-up bibliotek med pyssel och Pokémon

För Bibliotekens del är det första gången de gör ett externt samarbete av detta mått. Annelie Alexandersson, bibliotekarie, och Anna Rosenberg på Väla, är båda spända på det gemensamma evenemanget på Väla.

– Vi gillar att skapa oväntade möten och tror på att flytta kulturen dit människor finns. Att arbeta med stora och väletablerade aktörer som Dunkers har tidigare gett lyckat resultat, säger Anna Rosenberg, eventansvarig på Väla Centrum.

Vilka aktiviteter kommer pop-up biblioteket att erbjuda?

– Vårt pop-up bibliotek står öppet för alla Välakunder. Vi kommer att låna ut böcker och fixa nya lånekort, visa hur e-böcker funkar och vilka databaser man har tillgång till via oss. Och så erbjuder vi olika aktiviteter, som sagostunder på både svenska och arabiska, tipstävlingar och bokfikor där man dels kan få läsinspiration, dels gärna får tipsa om egna favoriter. Dessutom kommer vi att ha pysselhörna för de mindre barnen och Pokémonverkstad för de lite äldre, avslutar Annelie Alexandersson.

Det fullständiga programmet finns på bibliotekets hemsida.

Vad: Pettson & Co. från Dunkers kulturhus och Bibliotek Familjen Helsingborg flyttar in på Väla centrum
Var: Väla köpcentrum
När: 29 oktober-6 november 2016
Läs mer: https://bibliotekfh.se/web/arena/laslov