PlantEra PlantÄra fortsätter på Planteringen i två år till

PlantEra PlantÄra fortsätter på Planteringen i två år till

Gemensamt mot arbete, utbildning och bättre hälsa. Det är mottot för PlantEra PlantÄra i stadsdelen Planteringen. Här har Helsingborgs stad, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Skåne samlat sina resurser under två år för att fler ska få arbete, börja studera och må bättre. Nu förlängs PlantEra PlantÄra till den 30 juni 2015.

Under de kommande två åren ska myndigheterna utveckla sitt samarbete ytterligare. Målet är att arbetssättet därefter ska bli en del av deras ordinarie verksamhet.

Det beslutade samordningsförbundet Finsams styrelse på torsdagen.

PlantEra PlantÄra har sedan starten i april 2011 byggt upp ett förtroende hos medborgarna på Planteringen. Den utvärdering som har gjorts visar att samverkan mellan de fyra myndigheterna, nära de boende i en gemensam lokal, varit en viktig framgångsfaktor. De som bor på Planteringen uppskattar att myndigheterna tar ett helhetsgrepp kring deras situation och är tillgängliga.

– Nu förlänger vi processen i två år för att kunna utveckla detta samarbete ännu mer. Men också för att bygga vidare på kontakterna med det lokala näringslivet med arbetslinjen i fokus. Vi ser en möjlighet att knyta lokala arbetsgivare och boende på Planteringen närmare varandra så att man ser varandra som en resurs, säger Christian Orsing (M), ordförande i Finsams styrelse.

– Det är viktigt att skapa de bästa möjliga förutsättningarna så att människor kan få arbete så fort som möjligt. Ibland träffar vi inte alla som skulle behöva arbetsförmedlingens hjälp genom våra ordinarie kontor. Därför är det mycket positivt att vi genom PlantEra PlantÄra kan vara ett stöd på plats i ett bostadsområde, säger Bengt Andersson, arbetsförmedlingschef på Arbetsförmedlingen Helsingborg.

PlantEra PlantÄra har blivit ett välkänt begrepp på Planteringen och goda resultat har åstadkommits. I mars 2013 hade 46 personer som bor i området fått arbete med hjälp av projektet, 21 börjat studera och 17 fått en praktikplats.

I PlantEra PlantÄras lokal på Industrigatan 29 B arbetar arbetsförmedlare, studie- och yrkesvägledare, sjuksköterskor från vårdcentralen, personal från Försäkringskassan och processledare sida vid sida. Här finns också en stadsdelsutvecklare och en hälsocoach.

Målet för PlantEra PlantÄra är att öka självförsörjningen på Planteringen och minska ohälsan. Hälsosatsningen är därför en viktig i del i arbetet. Många som bor på Planteringen har börjat träna och delta i olika hälsoaktiviteter, studiecirklar, språkcafé, kulturkvällar, odlingsnätverk med mera.

Samordningsförbundet Finsam satsar cirka sex miljoner kronor på Planteringen den 1 juli 2013-30 juni 2015.

För ytterligare information:

Samordningsförbundet Finsams styrelse:

Christian Orsing (M), Helsingborgs stad, ordförande, telefon 042 – 10 40 53, 070 301 07 26

Bengt Andersson, arbetsförmedlingschef Arbetsförmedlingen Helsingborg, telefon 010-486 03 40

Ulrika Arvidsson, områdeschef Försäkringskassan Helsingborg, telefon 010 11 80 811

Karin Axelsson (M), Region Skåne, telefon 0451 – 26 87 11, 0733-99 80 54

Processledare PlantEra PlantÄra:

Samir Kafedzic, telefon 042-10 24 94, 073 231 59 86

Mer information finns också på PlantEra PlantÄras webbplats, www.planteraplantara.se

Facebook: www.facebook.com/PlanteraPlantara

Sex gånger om året kommer PlantEra PlantÄras egen tidning ut, alla nummer kan läsas på webbplatsen.