Politiker och tjänstemän från Helsingborg deltar i Oresund Electric Car Rally 1-2 juni

Under helgens elbilsrally, Oresund Electric Car Rally deltar 60 ekipage. Från Helsingborgs stad ser vi flera deltagare, både politiker och tjänstemän.

Rallyt som arrangeras för tredje gången engagerar flera lokala politiker och tjänstemän. I rallyt kan vi följa Anna Jähnke, (M) kommunalråd och ledamot i Örsundskomiteens miljöutskott, som deltagit alla gångerna. Anna Jähnke driver elbilsfrågan och har uppmanat den svenska regeringen att momsbefria elbilar under en begränsad tidsperiod för att stimulera elbilsförsäljningen. Lars Thunberg, (KD) kommunalråd är med för andra gången och kommer delta under söndagen tillsammans med rallydrottningen Tina Thörner som har meriter från Dakarrallyt. Maria Winberg Nordström, (FP) kommunalråd och Gustaf Wiklund, (MP) kommunalråd är båda engagerade under lördagen, bland annat talar Maria Winberg Nordström på Stortorget i samband med att aktiviteterna sätter igång.

– Rallyt är ett sätt att sätta fokus på hållbara transporter i ett gränsregionalt perspektiv. Syftet är att nå ut till allmänheten, företagare och kommuner för att öka intresset för elbilar. För att klara de nationella målen om en fordonsflotta oberoende av fossila bränslen år 2030 är fler elbilar ett viktigt inslag, säger Anna Jähnke (M) kommunalråd.

– Elbilsrallyt är ett kul och uppmärksammat sätt att visa stadens engagemang i miljöfrågor. Förnyelsebar energi och moderna lösningar ligger i tiden men är också en del av arbetet för att nå stadens vision för ett hållbart Helsingborg 2035, säger Lars Thunberg (KD) kommunalråd.

– Mål och vision i all ära, men nu är det dags att göra elbilarna tillgängliga för allmänheten. Elbilen är idag så väl uvecklad och nu måste vi närma oss nästa steg, där vi visar att elbilen fungerar i vardagen och att den är lika funktionell som en vanlig bil. Elbilsrallyt är ett bra sätt att uppmärksamma elbilarna, säger Gustaf Wiklund, (MP) kommunalråd.

Flera tjänstemän, bland annat från stadsbyggnadsförvaltningen, kommer delta i rallyt. Nytt för i år är också den direktrapportering från Miljöbyråns utsände som visas live via Bambuser i Miljöbyråns tält. Samtliga medverkande helsingborgspolitiker finns på plats vid den debatt som inleds cirka klockan 15.15 på Stortorget under ledning av Gröna Bilisters Mattias Goldmann.

För mer information:

Anna Jähnke, (M) kommunalråd, telefon: 073-231 12 93

Lars Thunberg, (KD) kommunalråd, telefon: 070-628 43 10

Gustaf Wiklund, (MP) kommunalråd, telefon: 073-231 19 26

Katharina Sparre, projektledare stadsbyggnadsförvaltningen, telefon: 073-231 19 85

Läs mer om Oresund Electric Car Rally på www.oecr.org

Oresund Electric Car Rally delfinansieras av Interreg projektet E-mission. E-mission samlar en bred och slagkraftig konstellation aktörer i Öresundsregionen: Köpenhamns Kommun, Region Hovedstaden, Malmö stad, Region Skåne, Helsingborgs stad och Öresundskraft. Projekt E-mission verkar på olika sätt för att skapa uppmärksamhet kring och öka användandet av elbilar.