Foto. Larsåke Thuresson

Popunder på Dunkers kulturhus

Utställningen Ikoner – fotografier av Larsåke Thuresson går nu in på sin sista månad. I samband med det intensifieras programverksamheten kring utställningen med bland annat ett samtal mellan musikprofilerna Ola Håkansson och Per Sinding-Larsen. Det blir också musikaliska tolkningar av popens stora och ett föredrag om musikens hälsobringande effekter.

Samtal på Dunkers: Per Sinding Larsen samtalar med Ola Håkansson
Lördag 25 september 14.00
Dunkers kulturhus, Konsertsalen

Ola Håkansson är popidol, låtskrivare, hitmakare, producent, skivbolagsdirektör, artist och kreatör. Olas känsla för talang har tveklöst gjort honom till en del av det svenska popdundret.
På 1960-talet var Ola själv en stor stjärna i popgruppen Ola and the Janglers. Under 1980-talet tog Secret Service plats på musikscenen, med en mängd internationella hits som följd.
I dag är Ola mannen bakom en rad stora stjärnor som Icona Pop, Zara Larsson och Benjamin Ingrosso.

Samtalsledaren Per Sinding-Larsen är journalist, programledare och filmare. Han är känd för sitt programledarskap i musikprogrammet Studio Pop på SVT och som musikkritiker i Kulturnyheterna. Per Sinding-Larsen har bland annat producerat Kent-dokumentären Så nära får ingen gå – ett år med Kent (2000) samt Vi är inte längre där – sista åren med Kent (2016).

Efter samtalet bjuds publiken in till utställningen Ikoner – fotografier av Larsåke Thuresson. Larsåke Thuresson själv finns då på plats i utställningen 15.00–17.00. Han visar utställningen, samtalar med besökarna och signerar sin bok Ikoner. Biljetten till samtalet ger fri entré till utställningen.
Larsåke kommer även att finnas i samma syfte i utställningen söndag 26 september.

I samarbete med Föreningen Norden och Killbergs bokhandel.

Poptolkningar
Dunkers kulturhus, utställningshall 2, plan 3

Under några kvällar i höst tolkar lokala artister och musiker kända popikoner under kapellmästaren Jonas Anderssons ledning. Den blir en akustisk konsert i utställningen Ikoner med sång, gitarr och piano. Det blir en introduktion till utställningen samt cirka 30 minuter konsert.

Torsdag 23 september 18.30, Sara Olrog tolkar Bob Dylan
Torsdag 7 oktober 18.30, Sara Olrog tolkar The Beatles
Torsdag 28 oktober 18.30, Felicia Johansson tolkar Simon & Garfunkel

Ingår i utställningsentrén.

I samarbete med Hasse Jönsson/The Tivoli.

Musikens betydelse för hälsa och välmående
Dunkers kulturhus, utställningshall 2, plan 3
Torsdag 30 september 18.00

Musik är viktigt för många, men hur påverkar musiken hur vi mår och känner? Vilka samband finns det mellan musiken och vår hälsa? Om det berättar Töres Theorell, läkare och professor vid Karolinska institutet, och Katarina Lindblad, musikterapeut och doktorand i musikvetenskap.

Töres Theorell har forskat på vilket sätt musikerfarenheter påverkar vår hälsa och även gett ut boken Noter om musik och hälsa. Han är också en av de ansvariga forskarna i forskningsprogrammet Den musicerande människan.
Katarina Lindblad forskar om äldre män och psykisk hälsa i samband med musikutövande. Hon arbetar även som musikterapeut, då med musiklyssning som ett sätt att bearbeta kriser, hantera ångest och depression samt för personlig utveckling.

Ingår i utställningsentrén.

Presskontakt:
Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.