Positiv trend för Helsingborg som besöksdestination

Turism- och besöksnäringen blir allt viktigare för framtida hållbar tillväxt. Helsingborg arbetar aktivt med destinationsutveckling och har sett en positiv trend de senaste åren. Årsomsättningen och sysselsättningen inom branschen ökar enligt den senaste mätningen.

Varje år mäts turismnäringen i en så kallad TEM-rapport (Turistekonomisk modell). Mätningen från 2013 visar att antalet hotellgästnätter har ökat och att hotellens kapacitetsutnyttjande generellt är högre än i övriga landet. Den totala omsättningen steg med nästan 6 procent till 1,3 miljarder kronor totalt.

- Det här är ett glädjande resultat för en av våra viktigaste industrier. Trots ihållande lågkonjunktur ökar antalet anställda inom besöksnäringen till totalt 1096 personer, en ökning med 110 årssysselsatta, vilket naturligtvis är mycket positivt för Helsingborg, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

- Årets prognos är god och vi jobbar kontinuerligt för att öka stadens och regionens attraktion som besöksmål. Framförallt vill vi etablera oss mot nya marknadssegment och gör nu en stor satsning på att öka den internationella turismen, säger Emma Håkansson, turistchef i Helsingborgs stad.

Några nyckeltal från årets mätning (riksgenomsnitt inom parantes).

• Antalet hotellgästnätter 2013 uppgick till drygt 480 000, en ökning med 2,4 %.
• Hotellens kapacitetsutnyttjande 2013 är måndag-torsdag 71,3 % (56,7%),
fredag-söndag 53,6 % (42,3 %) samt totalt 63,4 % (50,3 %).
• Andelen utländska gästnätter är 19,1 % (23,4 %). De internationella besökarna kommer främst från Tyskland, Danmark och Ryssland.
• Antalet årssysselsatta är 1096 personer, en ökning med 11%. Främst ökade antalet anställda inom restaurang och shopping.
• Omsättningen i kategorin dagsbesök har ökat med 43 miljoner kronor till drygt 230 miljoner kronor. Samtidigt ökade den så kallade icke-kommersiella delen av turismen till 370 miljoner kronor, vilket är en kraftig ökning som indikerar att turisters besök hos släkt och vänner, fritidshus samt husbilsresande är en växande marknad.

Läs årets rapport som blädderbar pdf >

Emma Håkansson, turistchef, 042-10 43 53
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, 042-10 50 87