Positiva trendbrott i det lokala företagsklimatet

Varje år genomför Svenskt Näringsliv en attitydundersökning där det lokala näringslivet får svara på hur de upplever stadens näringslivsarbete. Resultatet av enkätundersökningen publicerades idag. Företagen i Helsingborg upplever förbättringar inom många av enkätens områden och ger en positiv framtidssyn.

Frågorna berör bland annat stadens service till företagen och handlar främst om bemötande och handläggningstider men också om stadens tillämpning av lagar och regler med effektivitet och förståelse för företagens vardag i fokus. Helsingborg går framåt inom dessa områden vilket visar att arbetet med att förenkla och underlätta företagens kontakt med stadens förvaltningar gett positivt resultat.

-  Ett bra företagsklimat är mycket viktigt för att skapa fler jobb i Helsingborg. Därför är det positivt att en hel del parametrar pekar i rätt riktning, samtidigt sporrar resultatet oss att ytterligare stärka stadens insatser där vi inte nått samma positiva resultat, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Undersökningen gjordes under oktober-december 2013 och besvarades av 178 Helsingborgsföretagare. Svaren ligger till grund för den riksomfattande kommunrankingen som Svenskt Näringsliv publicerar den 6 maj.

-  Våra framgångar som attraktiv och företagarvänlig stad avgörs inte av vad vi säger om oss själva, utan vad andra i vår omgivning säger om oss. Vi är därför glada över att vårt arbete visar sig ge positiva resultat säger Michael Fransson, näringslivsdirektör i Helsingborg.

Fakta
Svenskt Näringslivs ranking baseras främst på företagens enkätsvar, men också på statistisk fakta. Först den 6 maj vet vi hur företagsklimatet i Helsingborgs stad står sig i jämförelse med
landets övriga kommuner.

Läs mer om resultatet på Svenskt Näringslivs webbplats, foretagsklimat.se samt