Post Scriptum Christer Strömholm

Post Scriptum Christer Strömholm

Post Scriptum Christer Strömholm 8 februari - 18 maj 2014

Producerad av Fotografiska i samarbete med Strömholm Estate

2014 blir ett år i fotografins tecken och inleds av utställningen Christer Strömholm – Post Scriptum om modern svensk fotografis store mästare och inspiratör – Christer Strömholm. Den täcker årtiondena 1940-tal till 1990-tal. Året avrundas med Mellan verkligheter, en omfattande utställning som visar fotografi i Sverige från 1970 till 2000. Det är en för fotografin ovanligt händelserik och närmast outforskad period, där en av de tydligaste tendenserna är utvecklingen från politiskt färgad dokumentärfotografi till bildens framträdande roll i samtidskonsten. Utställningen fyller en betydande lucka i förståelsen av fotografins roll och uttryck i vår samtid och närhistoria och är ett unikt samarbete mellan Göteborgs universitet, Göteborgs konstmuseum och Hasselbladstiftelsen. Utställningen rymmer verk av fler än 50 fotografer från olika generationer. Projektet är initierat av Niclas Östlind, doktorand vid Akademin Valand, som del av hans avhandling Performing History.

2014 bjuder in till en exposé över utvecklingen av modern svensk fotografi från 1940 och fram till idag – som Niklas Östlind formulerar det – hur det samtida fotografiska landskapet i Sverige ser ut. I oktober planeras dessutom ett internationellt symposium i samarbete med Hasselbladstiftelsen, m.fl. med temat vad fotografi står för i dagens samhälle.

Christer Strömholm (1918-2002)
Att arbeta med fotografisk bild är för mig ett sätt att leva. När jag tänker efter och tittar noga på mina bilder så är de alla, på sitt speciella sätt, ingenting annat än självporträtt, en del av mitt liv. Christer Strömholm 1983.

Drygt tio år efter Christer Strömholms bortgång visas utställningen Post Scriptum Christer Strömholm. Utställningen är en omfattande retrospektiv om Christer Strömholms konstnärskap och består av över 190 fotografier, både klassiska och aldrig tidigare visade, samt arkivmaterial, föremål, filmer, och ljudupptagningar.

Christer började studera måleri på 40-talet hos Isaac Grünewald och Otte Sköld. Efter krigets slut flyttade Christer till Paris och det var där han upptäckte att fotografin var det uttryckssätt han sökte. Det var i Paris som han senare lärde känna de transsexuella runt området Place Blanche. Strömholms bildserie om dem, Vännerna på Place Blanche (1959-1968) anses vara hans mest banbrytande. Nattfåglarna, som de transsexuella kallades, blev Strömholms nära vänner. Bilderna är en personlig skildring av deras liv och de belyser rätten till ett eget liv och identitet. Vännerna på Place Blanche publicerades 1983 och blev ett samlarobjekt.

Han reste mycket i sitt liv, bland annat till Spanien, USA, Japan och Indien. Fotografierna från hans resor är mer spontana i sitt uttryck och det vardagen som dokumenterades – inspirerad av andra samtida ”streetphotographers”.

Strömholm arbetade så gott som endast med svartvit fotografi och med ständigt återkommande teman som döden, livet, det privata och vännerna. Hans fotografier kan delas in tematiskt i Dödsbilder (1954-1964), Privata bilder (1974-1982), tecken och spår (1982-1993) och Golgata (1993-1996). Under senare delen av sitt konstnärskap blir Strömholms bilder mer lika collage, där han sätter samman upphittade föremål och arbetar med polaroidfilm. Bilderna blir mer abstrakta och likt stilleben. Med utgångsläge i bilden snarare än tekniken förändrade Christer synen och förhållningsättet inom svensk fotografi. Fotografen skulle framhäva det subjektiva i fotografiet och lyfta fram sig själv som en del av bilden.

Fotoskolan
1962 startade Strömholm tillsammans med Tor-Ivan Odulf Fotoskolan.  En banbrytande utbildning med annorlunda metoder. Christer Strömholm myntade begrepp som ”det befintliga ljuset” och ”personligt ansvar”. Ett vinnande koncept som lockade till sig internationella elever. Skolan stängde 1974 och hade vid det laget utbildat över 1200 elever och många av dom räknas idag som Skandinaviens främsta fotografer.

Utställningar, verk och utmärkelser

* Christer Strömholms första utställning var Till minnet av mig själv på NK i Stockholm 1965

* År 1966 kom utställningen Dödsbilder.

* 1967 gav Christer ut den idag eftertraktade och sällsynta boken Poste Restante som anses vara en av hans viktigaste publikationer.

* Genombrottet kom 1978 med serien Privata bilder på galleri Camera Obscura.

* 1986 ställdes den omfattande utställningen 9 sekunder av mitt liv ut på Moderna Museet vilket ledde till flertalet internationella utställningar.

* 1993 utnämndes Strömholm till professor i fotografi och 1997 tilldelades han Hasselbladspriset.

* 2013 Christer Strömholms och Lasse Söderbergs bok Resa i svartvitt om Spanien kom inte ut som tänkt 1963 utan först 50 år senare på Ellerströms förlag och fotografierna ställdes ut på Galleri Persson i Malmö 2013. Boken säljs i Turistbyrån på Dunkers.

* Strömholm finns idag representerad på flertalet museer världen över så som MoMA, Metropolitan och ICP i New York och Centre Pompidou i Paris. 2012 visades även hans fotografier för första gången i New York på ICP, International Center of Photography.

I samband med utställningen publiceras Joakim Strömholms och Patric Leos bok PS. (Post Scriptum), en biografi om Christer Strömholms hela omfattande konstnärskap. Säljs i Turistbyrån på Dunkers.

Programkontakt: Lena Wilhelmsson, Dunkers kulturhus.  Lena.Wilhelmsson@helsingborg.se eller 042-10 75 75
Presskontakt: Dennis Nilsson, Pressansvarig kulturförvaltningen. dennis.nilsson@helsingborg.se eller 042-10 42 32
Mer information på Dunkers hemsida
Foto: © Christer Strömholm/BVS