Pressinbjudan: Dags att dela ut Helsingborgsmedaljer

Media hälsas välkommen till utdelningsceremonin av Helsingborgsmedaljen, som delas ut av kommunfullmäktiges ordförande Carin Wredström (M). I år är det nio personer som föräras varsin medalj, tre kvinnor och sex män - och det är 44:e gången som medaljer delas ut.

Enligt bestämmelserna kan medaljen delas ut till ”särskild förtjänt anställd, förtroendeman eller person som har gjort synnerliga insatser för Helsingborg”. De personer som i år får Helsingborgsmedaljen är: Uno Aldegren, ombudsman, Gudrun Erlanson, kontraktsprost, Arne Larsson, adjunkt, Kenny Lindquist, journalist, Nils Pålsson, företagare, Holger Sönne, intendent, Helena Tengstrand, tjänsteman, Gunnel Thornberg, gymnastikdirektör och Lars Svenson, teaterchef.

– Vi fick in över 50 nomineringar så urvalsprocessen var inte enkel men vi tycker nog att de nio som i år får Helsingborgsmedaljen är personer som gjort gott för staden under lång tid, vilket är kriterierna för att få medaljen. Vi ser fram emot ceremonin då vi offentliggör motiveringarna, säger Carin Wredström (M), medaljkommitténs ordförande i Helsingborgs stad.

Utdelningen av medaljer sker vid en ceremoni på Helsingborgs Rådhus. Efter ceremonin bjuds det på middag på Dunkers kulturhus för alla årets och tidigare års medaljörer.

Tid och plats:
Kommunstyrelsesalen, Rådhuset tisdagen den 21 maj klockan 17.00.

Anmälan:
Mejla er anmälan till jessica.engvall@helsingborg.se senast tisdag kl 16.

För mer information kontakta:
Carin Wredström (M), medaljkommitténs ordförande i Helsingborgs stad, tel 042-10 50 85
Helen von Platen, sekreterare i medaljkommittén i Helsingborgs stad, tel 042-10 60 69.

Läs mer om Helsingborgsmedaljen i ett tidigare pressmeddelande: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/helsingborg/pressrelease/view/nio-personer-kommer-att-faa-helsingborgsmedaljer-850353