Pressinbjudan: En oväntad vänskap

Välkommen på temadag om relationen mellan den som har personlig assistans och den som arbetar som personlig assistent. Som personlig assistent kommer man en annan människa nära och får vara med om både lycka och sorg, vardag och fest hos den man arbetar för. Men finns det en gräns för hur nära man får och kan komma? Var går den i så fall? Vem sätter gränsen och får man någon gång gå över den? Omsorg i Helsingborg bjuder in till dagen för att fånga upp och diskutera frågor som är viktiga för dem som har personlig assistans och för dem som arbetar som personlig assistent.

Dagen börjar med att filmen En oväntad vänskap (från 2012) visas och följer sedan upp med en paneldiskussion där företrädare för brukarorganisationer, kunder och personal diskuterar tillsammans med stadens ombud för funktionsnedsatta och politiker från vård- och omsorgsnämnden.

När:  tisdagen den 17 september 2013 klockan 14:30-18:00. Vi bjuder på mingelfika från klockan 14, filmen visas klockan 14:30.

Plats: Röda Kvarn, Karlsgatan 7 Helsingborg.

Program:·

• 14.00 Mingelfika med musik av Trumslagaren (helsingborg.se/trumslagaren)
  • 14.30 Film En oväntad vänskap·
  • 16.45 Paneldiskussion

Välkommen till en intressant eftermiddag på Röda Kvarn!

För ytterligare information kontakta:
Stefan Ripa, enhetschef personlig assistans, vård- och omsorgsförvaltningen, Telefon 042- 10 44 17, stefan.ripa@helsingborg.se

Den franska filmen En oväntad vänskap (från 2012) handlar om Driss som blir personlig
assistent till Phillip och hur en oväntad och stark vänskap växer fram mellan
två individer som på ytan inte verkar ha någonting gemensamt

.

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.