Det bästa avfallet är det som inte uppstår. Avfallsminimering är temat för Miljöverkstadens årliga utställning om återbruk. Här finns kluriga uppgifter och konkreta tips för både små och stora.

Pressinbjudan: Gör om Gör nytt Gör bättre – interaktiv utställning

Återvinning i all ära men det bästa avfallet är det som inte uppstår. I utställningen "Gör om Gör nytt Gör bättre" utforskar besökaren hur vi kan minimera avfall och vad miljön vinner på det. Media är välkommen när Miljöverkstaden, NSR och Fredriksdal museer och trädgårdar inviger utställningen tisdagen 5 februari klockan 10:15.

Vi har lärt oss att sortera vårt avfall för återvinning och många återbrukar för att minska konsumtionen. Men det bästa avfallet är det som inte uppstår. Avfallsminimering är temat för Miljöverkstadens årliga utställning om återbruk.

I utställningen på Fredriksdal museer och trädgårdar finns fyra stationer om mat, material, kläder och kretslopp. Här kan inbjudna tredjeklassare och allmänheten utforska hur vår konsumtion påverkar miljön. Hur kan vi göra i stället för att slösa och ständigt köpa nytt?

- I år har vi breddat utställningen och gjort fler interaktiva inslag för elever och andra besökare. Vi hoppas att både små och stora ska få med sig tankar och konkreta tips för att minska sitt avfall, säger Jessica Svensson, Miljöverkstaden.

Utställningen "Gör om Gör nytt Gör bättre" arrangeras i samarbete med Fredriksdal museer och trädgårdar och NSR. Efter invigningen är utställningen öppen för bokade klasser i årskurs 3 under veckorna 6 och 7. Allmänheten är välkommen vardagar under vecka 8 klockan 11:00-16:00.

Media är välkommen till invigningen.

När: tisdag 5 februari klockan 10:15

Var: Prästgården, Fredriksdal museer och trädgårdar

Program:

klockan 10:15 Therese Kruse, tf verksamhetschef Helsingborgs museer, Cecilia Holmblad, renhållningschef NSR AB och Mats Werne, vice ordförande stadsbyggnadsnämnden, inviger.

klockan 10:30 Elever i årkurs 3 på Husensjö skola berättar om hur de arbetat med återbruk som de ställer ut.

Klockan 10:45 Mingel i utställningen.

Varje år bjuder Miljöverkstaden in Helsingborgs klasser i årskurs 3 att vara med på en återbruksutställning som en del i programmet Sopor i retur.

Läs mer på https://miljoverkstaden.helsingborg.se/

För mer information:

Jessica Svensson, miljöpedagog Miljöverkstaden,0734-22 21 69 Jessica.Svensson3@helsingborg.se