Pressinbjudan: På söndag fiskas cyklar och mopeder ur Norra hamnen

Pressinbjudan: På söndag fiskas cyklar och mopeder ur Norra hamnen

Den 28 september är det dags för den årliga hamnstädningen som anordnas av I love Hbg och dykarklubben Delfinen. De första dykarna hoppar i vattnet i Norra hamnen klockan 10:00 på söndag. Välkommen att närvara och se vad som fiskas upp.

Dykarklubben Delfinen ställer upp med både luftdykare och fridykare som tillsammans dyker och städar i Norra hamnen. Fynden på botten är många och vid tidigare städtillfällen har dykarna hittat allt från cyklar och mopeder till bord och stolar från uteserveringarna på kajen. Även en hel del plånböcker, nycklar och glasögon kommer upp till ytan när dykarna är i gång.

– När vi utövar vår hobby i havet ser vi tydligt hur det marina livet påverkas av skräp och miljögifter. För varje år som går blir situationen dystrare och dystrare. Många människor behandlar fortfarande havet som en soptunna och det syns tydligt när vi städar, säger Fredrik Pålsson, ordförande i Dykarklubben Delfinen.

Dykarklubben driver ett aktivt miljöarbete och för att bidra till att förbättra läget städar klubben stränderna i och runt Helsingborg och botten i Norra Hamnen varje år. På så sätt hjälper klubben till att städa upp och samtidigt upplysa folk om situationen.

- Det finns ett stort engagemang hos Helsingborgs föreningar och det är vi otroligt glada för. Nedskräpning i våra vatten är en minst lika angelägen fråga som rena gator och parker och därför är det viktigt att vi belyser den, säger Ola Paulsson, projektledare för I love Hbg.

Städningen är också viktig för småbåtarna i hamnen. Djupet måste hållas till fyra meter
för att fritidsbåtarna ska kunna segla in och ut ur hamnen och för att det ska
finnas cirkulation i havet för faunans fortlevnad. Dykarna gör det möjligt att
hålla detta djup genom sina insatser.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Pålsson, ordförande i Dykarklubben Delfinen,
Tel: 0733-462148, e-post: fredrik.palsson@dkdelfinen.se

Ola Paulsson, projektledare för I love Hbg,
Tel: 042-10 33 11, E-post: ola.paulsson@helsingborg.se

I love Hbg handlar om att vi alla hjälps åt att göra Helsingborg till Sveriges renaste stad. Det gör vi varje dag genom att slänga vårt skräp i närmaste papperskorg.

Dykarklubben Delfinen är en ideell förening i Helsingborg som bedrivit apparatdykning och fridykning sedan 1958. Klubbens främsta mål är att bedriva säker och lättillgänglig dykning under trevliga förhållanden.