Pressinbjudan - programmet för Drömljus

Pressinbjudan - programmet för Drömljus

Illustration: Kjell Åkerblom

Pressinbjudan från stadsledningsförvaltningen 18 jan -13

Lördagen den 9 februari startar en fest som under åtta dagar förvandlar Helsingborg till en dröm av ljus med spännande kulturevenemang och aktiviteter. Media välkomnas till en förhandspresentation av hela programmet, i Drömljus center på Söder.

Tid och plats: Onsdag den 23 januari klockan 13-14 på Södergatan 13 (vid Mäster Palms plats).

Nu flyttar Drömljus in på Söder. Barns teckningar om framtiden pryder redan väggarna i nya Drömljus center där presentationen sker.

– Temat för Drömljus är stadens nya vision. Drömljus handlar om drömmar och framtid. Om människor och möjligheter. Om skapande och puls, om spännande och trygga mötesplatser, säger projektledare Birgitta Freudenthal.

Drömljus 9-16 februari arrangeras i ett brett samarbete mellan stadens förvaltningar och bolag, kulturinstitutioner, fastighetsägare, butiker, hotell och krogar, medarbetare i Helsingborgs stad och många fler.

– Drömljus handlar om hur vi vill att Helsingborg ska vara när staden är som bäst. Vi gör ljusfesten tillsammans för att lysa upp vår stad i vintermörkret och arbetar för ett arrangemang som ska kännas i hela kroppen, säger ljusansvarig Josette Dahlin.

Drömljus 2013 ska med hjälp av ljus och aktiviteter ge möjligheter till att upptäcka och uppleva Helsingborgs nya långsiktiga vision. 37 spektakulära ljusinstallationer kommer att lysa upp hela stadskärnan längs en vandringsrunda från norr till söder. För dansglada blir det disco på Kullagatan och fest på Söder. Bland axplocken finns också en gata som blivit balsal, en drömtunnel genom landborgen, en oväntad fickpark, ett lysande glashus, barnens cirkuspark, ett instickat sagoträd, det världsberömda Luminariet Amococo och mycket, mycket mer.

Vid pressträffen deltar projektledningen för Drömljus och representant för branschorganisationen Fastighetsägarna Syd.

Anmäl ditt deltagande senast den 22 januari till martin.arkel[at]helsingborg.se

Välkommen!