Pressinbjudan: Tårtkalas i Tågaparken i morgon

Pressinbjudan: Tårtkalas i Tågaparken i morgon

Det blir ett riktigt tårtkalas när Tågaparken och konstverket Tårtbordet invigs i morgon, den 2 september. Det firas med tårta, musik, plantering av bärbuskar och scooteruppvisning av elever på skolan.

Tågaparken är en ny områdespark vid Tågaborgsskolan. Med gröna ytor för avkoppling, lek och spel men också en lekplats, Gulan, med skateelement, basketkorg, ett elva meter högt klätternät och gungor. En förutsättning vid framtagandet av parken har varit att eleverna på Tågaborgsskolan
ska kunna utvidga sin lek ut i parken. Därför har parken en aktiv sida mot skolan som övergår i en lite lugnare grön del längre från skolan.

Detta sätt att kombinera skolgård och park ställer krav på robusta materialval, god tillgänglighet och säkerhet. Pergolor och bänkar i färgglatt stål, betongplattor/betongelement, gummiasfalt och granitmur runt perennplanteringen är exempel på val som gjorts för att underlätta driften av parken och samtidigt ge förutsättning för en park som är trevlig och säker att vara i.

Parken har byggts i ett samarbete mellan Kärnfastigheter, mark- och exploateringsenheten och stadsbyggnadsförvaltningen. Konstverket Tårtbordet, är en konstnärlig utsmyckning i den nya parken.

- I Tågaparken har vi på ett spännande sätt lyckats bygga parken så att den kan samutnyttjas;
dels som lekutrymme för förskola och skola dels som stadspark för invånare, säger Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Tid:  2 september kl.13:00-15:00
Plats:  Tågaparken

13:00 Tal av Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande
13:10 Barn planterar bärbuskar i Tågaparken
13:45 Invigning av konstverket Tårtbordet
14:00 Prinsesstårta till alla så långt det räcker
14:00 Jack Jönsson Blomqvist och Simon Liljekvist från Tågaborgsskolan visar sina konster på scooter

Dj Abbylito spelar musik under hela invigningen.

Välkommen!

För ytterligare information kontakta:
Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande
Tel: 042-10 39 91, e-post: magnus.jalminger@helsingborg.se