Återbruksverkstäderna för åk 3 och allmänheten sänker trösklarna för att nå det översta trappsteget i avfallstrappan, minska konsumtionen.

Pressinbjudan: Tredjeklassare inviger återbruksverkstaden KonsuMindre

År 2020 är det en 17-åring som sätter agendan för toppmöten om klimatet. Barn och unga engagerar sig världen över för att stoppa klimatförändringarna. Nu vänder vi konsumera till KonsuMindre med hjälp av elever i årskurs tre som under veckorna 6 och 7 utforskar återbruk. Media är välkommen när Miljöverkstaden och NSR AB inviger verkstäderna KonsuMindre måndag 3 februari klockan 9.00.

Miljöverkstaden bjuder in till invigning av återbruksverkstäderna KonsuMindre. På Habiteum arbetar eleverna kring fyra tema: Matverkstad, Vattenverkstad, Återbruksverkstad, Prylens väg. Hur kan vi göra i stället för att slösa och ständigt köpa nytt? I verkstäderna provar vi till exempel att laga mat på rester, reparera enkla hushållsmaskiner och sy om kläder.

- I år tänker vi nytt, utmanar och är modiga tillsammans. Tidigare års återbruksutställningar har utvecklats till aktiv verkstad. Här utforskar vi återbruk, hållbarhet och de globala målen genom praktiskt görande så att vi sänker tröskeln för att göra om de saker vi redan har, säger Tony Fagerberg, pedagog på Miljöverkstaden.

Återbruksverkstäderna arrangeras i samarbete med NSR AB. Efter invigningen är KonsuMindre öppen för bokade klasser i årskurs 3 under veckorna 6 och 7. Allmänheten är välkommen under vecka 8, klockan 10.00-15.00 på tisdag 18 februari och onsdag 19 februari.

Media är välkommen till invigningen.

När: måndag 3 februari klockan 09.00

Var: Habiteum, ovala byggnaden i parken intill Miljöverkstaden och Sundspärlan

Program:

klockan 9.00 Invigningstal av Cecilia Holmblad, renhållningschef NSR AB.

klockan 9.15-11.30 Verkstad. Gäster och elever i åk 3 på Slottshöjdens skola arbetar i verkstäderna med tema återbruk och avfallsminimering. Vi lagar tillsammans fika på matrester.

Varje år bjuder Miljöverkstaden in Helsingborgs klasser i årskurs 3 att arbeta med återbruk i en utställning, eller som i år i verkstadsform, som en del i programmet Sopor i retur.

Läs mer på miljoverkstaden.helsingborg.se

Läs mer om Helsingborgs verkstad för livskvalitet: Habiteum

För mer information:

Tony Fagerberg, miljöpedagog Miljöverkstaden,072-973 08 72 tony.fagerberg@helsingborg.se