Examen på fredag. Jobb på måndag. Många yrkeshögskoleelever går direkt till jobb efter utbildningen.

Pressinbjudan. Utbildning på Yrkeshögskolan en säker väg till jobb

Det är examenstider på Yrkeshögskolan i Helsingborg. Arbetsmarknaden tar emot de färdigutbildade eleverna med öppna armar. Här får 90-100 procent av eleverna jobb direkt efter examen – eller till och med innan examensdagen. På fredag är det avslutning för VVS-ingenjörerna och transportlogistikerna. Många av dem börjar jobba redan på måndag.

Media är välkomna att träffa elever och utbildningsansvariga.

Tid och plats: Fredagen den 27 maj klockan 10:30 på Yrkeshögskolan, bredvid Campus på Rönnowsgatan 8, (ingång BA)

Förra veckan utexaminerades en kull offentliga upphandlare respektive kart- och mätningstekniker. Den praktiska förankringen på arbetsplatser där eleverna har praktik under studieperioden gör eleverna väl rustade för den arbetsmarknad som väntar. Det är stor efterfrågan på både upphandlare och kart- och mätningstekniker.

– Det är mycket glädjande att yrkeshögskolans utbildningar är så eftertraktade på arbetsmarknaden. Framgångsfaktorn är att vi utbildar utifrån vad näringslivet behöver och efterfrågar. Att gå en yrkeshögskoleutbildning är därför en mycket säker väg till jobb, ett budskap som är viktigt att sprida, säger Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden som ansvarar för Yrkeshögskolan i Helsingborg.

Grundidén med yrkeshögskolan är att kombinera teoretiska studier med praktiskt arbete, för att eleverna så snabbt som möjligt ska komma ut i yrkeslivet. Lärare från branschen står för teorin, som sedan omsätts i praktiskt arbete på företag.

Av de tjugoen VVS-ingenjörer som efter två års studier utexamineras den 27 maj har nära 97 procent redan jobb. Framtidsutsikterna i yrket är mycket goda i Skåne.

Samma dag blir även 29 studerande klara med sin ettåriga utbildning till transportlogistiker. De flesta har redan fått arbete på sina praktikplatser

– Att 90-100 procent av våra elever får jobb efter utbildningen visar att utbildningarna håller en god kvalitet. Vi vet också att våra elevers kunskaper anses som mycket hög i de företag där de blir anställda, säger Lennart Henriksson, sektionschef på Yrkeshögskolan.

Nästa examen är den 9 juni. Då är det elingenjörernas tur.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden, 0731-231 12 93
Lennart Henriksson, sektionschef Yrkeshögskolan i Helsingborg, 0732-396 01 68
Mia/Maria Dahl, utbildningsledare Yrkeshögskolan i Helsingborg, 0721 83 27 46
Solveig Dolata, lärare/utbildningsledare, Yrkeshögskolan i Helsingborg, 0732-31 14 72

Mer information om yrkeshögskolans olika utbildningar finns på yh.helsingborg.se/