Pressinformation från Sofiero slott och slottsträdgård 31 augusti 2009

Sofierosuccé x 3
Sofiero är utsedd till Sveriges Vackraste Park 2009 och har blivit utvald att få eget frimärke. Dessutom var det publiksuccé på Trädgårdsfesten.

Sofiero representerar Sverige i internationell trädgårdstävling

I fredags offentliggjordes att Sofiero slott och slottsträdgård i Helsingborg vunnit den prestigefyllda tävlingen Sveriges Vackraste Park 2009. Förutom plakett och valfritt vårdträd, innebär vinsten att Sofiero blir Sveriges bidrag i den internationella tävlingen som avgörs i vår. "Vi har kämpat hårt för detta, och är otroligt glada och stolta över priset", säger trädgårdschef Cecilia Wånge.

Juryns motivering lyder:
"En kunglig park med stor mångfald i både blomstrande trädgårdsmiljöer och programutbud. Parken har sina förebilder i engelska trädgårdar och har utgjort en av Sveriges vackraste trädgårdar i mer än hundra år. Sofieroparken är vacker året om med varierade platser där alla årstidens väderlekar och alla åldrar kan landa. Sofiero är en ständig inspirationskälla för nya trender och gammal kunskap."

Övriga finalister i tävlingen Sveriges vackraste park var: Rottneros i Sunne, Solliden slottspark i Borgholm, Skansen i Stockholm, Muntes Hildasholm i Leksand, Trädgårdsföreningen i Göteborg, Engelska parken i Forsmarks Bruk, Drömparken i Enköping, Gunnebo slott och trädgårdar i Mölndal, Grönsöö slottspark i Enköping.

Sofiero sprids över hela världen

I fredags offentliggjordes också att Sofiero blivit ett av fem utvalda svenska slott som ska pryda en ny samling utrikesfrimärken som Posten AB ger ut i januari.

"Vi har valt att illustrera kommande utrikesfrimärken med ett urval av våra svenska slott, varav ett är Sofiero slott, som representant för en unik, uppskattad och mycket vacker bit av Sverige", säger Kristina Olofsdotter, designchef vid Posten Frimärken.

En förstoring av Sofiero-frimärket avtäcktes av Helsingborgs kulturchef Kerstin Hassner och Hildegunn Schönström från Posten AB. Sofiero-frimärket kommer så småningom att sitta på miljontals brev som skickas ut över hela världen.

Publiksuccé för Den Stora Trädgårdsfesten

Den stora Trädgårdsfesten i helgen blev en publiksuccé. 20 818 besökare kom och njöt av installationer, inspiration och grön kärlek. Det är drygt 1200 fler än i fjor. "Vi är jättenöjda, säger projektledare Eva Canebro, "det verkar som om människor verkligen njöt av att vara här och att de fick massor av inspiration, precis det som var meningen".

Under trädgårdsfesten anordnades tävlingar om finaste rabatten, krukan och hanging basket. Resultaten blev som följer:

Rabattävlingen

Vinnare:
Västragård i Varalöv med sin rabatt "Mitt hjärtas trädgård" utsågs till vinnare av både jury och publik.

Juryns motivering:
"en väl genomarbetad komposition och en detaljrikedom som övertygar med en historia som får vår fantasi att spinna vidare."

Dragning bland de som röstat på vinnaren:
Ingrid Andersson, Helsingborg (Vinner vasen "Frost" från Orrefors, designad för Sofiero av Ingegerd Råman)

Eva Quicklund, Strömstad (Vinner en kruka av keramiker Lisa Wohlfahrt) Gunvor Börresen, Helsingborg (Vinner Helsingborgs stads kulturkort)

Finaste Hanging basket

Juryns pris:
1:a, korg nr 4 av Anki Benngård från Hyllinge med motiveringen "estetisk, smakfull och välbalanserad kombination av högt och lågt".

2:a, korg nr 11 av Anita Nilsson, Linn Karlsson och Jeanette Lindqvist från Åstorp

3:a, korg nr 12 av Krystina Moustafa från Helsingborg.

Publikens pris:
1:a, korg nr 56 av Anita Nilsson, Linn Karlsson och Jeanette Lindqvist från Åstorp

2:a, krog nr 51 av Bo Nilsson från Kulla Gunnarstorp

3:a, korg nr 59 av Eva Hårdvall och Lena Rosenqvist från Förslöv

Vackraste krukan

Till Anna-Lena Nilsson från Löberöd

Domare: Christel Kvant

Publikens pris:
Till Petra Wahlund och Inger Andersson

Krukauktionen

Krukauktionen inbringade 4 835 kr till Kronprinsessan Viktorias fond.

Kontakta Annika Malmgren eller projektledare Eva Canebro, tel 0706-39 30 35

Pressbilder finns på www.sofiero.se