Pressmeddelande från Dunkers kulturhus: Glasklar körsång i sommarkvällen

Sju nordiska sångerskor med förkärlek för bulgarisk körmusik? Ja, torsdag 21 juli kan du stifta bekantskap med en välljudande europeisk musiktradition och Vokalselskabet Glas på Dunkers trappor mot Sundet.

Glas betyder röst på bulgariska. Sedan 2001 har Vokalselskabet Glas sjungit à cappella-musik och nytolkningar av traditionella folksånger från Bulgarien. Med sina nordiska rötter skapar gruppen ett möte tvärs över den europeiska kontinenten.

Den traditionella bulgariska körsången är en sann utmaning. Det bulgariska röstidealet är klart och starkt och påminner lite om tonen från en säckpipa. Som hos säckpipan hålls en konstant grundton ur vilken ornamenterade melodier skapas. Gruppens sju kvinnliga sångare har dock inte tvekat att ta sig an några av de mest komplexa och utmanande kompositioner ur repertoaren. Musiken inkluderar såväl rop och kall som arabiska tongångar och dissonanta jazzackord.

Gruppens musikaliska kunnande har de fått på plats i Bulgarien. Så tekniken, artikulationen, ornamenteringen, rytmiken och den livliga dynamiken skapar illusionen av att sångarna inte bara har emotionella rötter till Bulgarien, utan faktiskt härstammar därifrån. 2010 kom Glas första CD Kopirin, som även nominerades till årets world album av Danish Music Awards.

Glas sjunger Bulgariens sånger och dess historier. Texterna handlar om livet i Bulgarien, om kärlek, krig och den vanliga vardagen, på torget, på landet och i den bulgariska naturen. Medryckande, charmerande och rakt igenom bulgariskt.

På scen: Anne Eisensee, Katrina Petersen, Marianne Søgaard, Tine Refsgaard, Marte Schau, Else Schantz Juutilainen, Maria Kynne (alla sång)

Vokalselskabet Glas

Datum: torsdag 21 juli

Tid: 19.30

Plats: På Dunkers trappor mot Sundet, Helsingborg. Vid regn flyttas konserten in i Dunkers kulturhus, RumEtt.

Fri entré

Intervjuer/mer info om Dunkers sommarkonserter: Niels Christensen, musikproducent Dunkers kulturhus, tel +45 23 25 25 15 eller musicline@3mail.dk

Pressbilder: http://www.dunkerskulturhus.se/press/pressbilder/

Webb: www.vokalselskabetglas.dk