Pressvisning för Konst på kryss

Pressvisning för Konst på kryss

Välkommen på pressvisning för Konst på kryss den 23 mars klockan 17:00-18:00 på Dunkers kulturhus. I pressvisningen deltar Helsingborgs konstförenings ordförande Ulf Hedén och utställningsproducenten Anna-Carin Norén.

Konst på kryss är ett samarbete mellan Helsingborgs och Helsingörs konstföreningar som återkommer vartannat år. Målet är att stärka samarbetet över sundet och att ge de medverkande konstnärerna och besökarna mer förståelse för grannlandets konst. Den fullständiga titeln på utställningen är Konst på kryss/Kunst på kryds och anspelar på de båda ländernas samverkan. I år är temat ”En ny tid” och utställningen visar både skillnader och likheter mellan ländernas konst.

- Dunkers kulturhus utställningar ska vara angelägna, aktuella, intressanta och tillgängliga för alla. Med utställningen En ny tid får vi ta del av en både angelägen och inspirerande upplevelse. Dunkers ska vara en tillgänglig och inspirerande plats och jag tror att denna utställning, som det dessutom är fri entré till, kan intressera alla i olika åldrar som har någon form av konstintresse, säger utställningsproducent Anna-Carin Norén.

Konst på kryss arrangerades för första gången 2007 och sedan dess har man ställt ut på en rad olika platser i Helsingborg och i Helsingör. I år äger utställningen rum 24 mars-23 april på Dunkers kulturhus och 1-15 mars i Helsingör Bycenter.

Genom Konst på kryss har de utvalda konstnärerna möjlighet att lära känna varandra bättre och få större kunskap och förståelse för grannlandets konst. Utställningen breddar också konstintresset i den gemensamma Öresundsregionen och agerar som en naturlig bro mellan Helsingborg och Helsingör, vilket bidrar till städernas gemensamma vision om en sammanbunden stad 2035.

Anmäl gärna din medverkan till presskontakt Göran Svensson enligt nedan kontaktuppgifter.

Läs mer om utställningen på Helsingborgs konstförenings webbplats.

Arrangemangskontakter:
    Anna-Carin Norén, utställningsproducent och koordinator Dunkers kulturhus
    Anna-Carin.Noren@helsingborg.se

Ulf Hedén, ordförande Helsingborgs konstförening
    ulf.heden@gmail.com

Presskontakt:
    Göran Svensson
    goran.svensson@helsingborg.se
    0732- 31 50 36

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.