Foto: Dunkers kulturhus

Pressvisning och premiär för Ung Svensk Form 2024 på Dunkers kulturhus

Välkommen till pressvisning av Ung Svensk Form 2024.
Tisdag 27 februari 11.00 på Dunkers kulturhus, Helsingborg.
Vid pressvisningen närvarar några av deltagarna från Ung Svensk Form 2024 samt producenten Axel Swanstein.

Vi ber dig anmäla din närvaro vid pressvisningen senast 26 februari 12.00 till axel.swanstein@helsingborg.se

Ung Svensk Form är en jurybedömd vandringsutställning och utmärkelse som drivs av Svensk Form och som startade 1998. Ung Svensk Form 2024 är den första i ordningen av tre med utställningsformen Årsringar med Dunkers kulturhus i Helsingborg som utställningsproducent och Matti Klenell som utställningsformgivare. Ung Svensk Form 2024 visas på Dunkers kulturhus mellan 29 februari–7 april.
- Ung Svensk Form har ständigt visat sig vara ett aktuellt och spännande utställningskoncept och att vi nu får möjlighet att verkligen utveckla och utmana formen genom klimatsmarta och innovativa lösningar är minst sagt ett hedersuppdrag, säger Axel Swanstein, utställningsproducent på Dunkers kulturhus.

I årets utställning visas 24 vinnare som utsetts av en renommerad jury. Kategorierna är arkitektur, grafisk form/illustration, industridesign, konsthantverk, mode/textil och möbel. Det är en omfattande och formsprakande utställning om svensk form i dag och inför framtiden. Flera av deltagarna har i och med utställningen blivit belönade med stipendier från olika samarbetspartners som IKEA, Kvadrat, Postnord Frimärken och Svenskt Trä, för att nämna några.
Ung Svensk Form är resultatet av ett samarbete mellan många personer, organisationer och företag. Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form, berättar mer:

– Jag blir alltid lika berörd när jag tar del av bidragen som utses av juryn i Ung Svensk Form, den ärliga, raka strävan och känslan av att vilja påverka och förändra, modet att gå sin egen väg i hantverk, materialval och uttryck. Nu formger vi hela utställningen i samma passionerade anda tillsammans med Dunkers kulturhus som ny producent, Matti Klenell som formgivare och med Svenskt Träs material och gedigna kunskap - Ung Svensk Form 2024 lyfts verkligen mot nya fantastiska höjder.

Ung Svensk Form kommer att visas på sex olika kulturinstitutioner från februari 2024 till och med januari 2025.

Ung Svensk Form turné 2024
6–10 februari: invigning i Greenhouse under Stockholm Furniture fair
29 februari–7 april: Dunkers kulturhus, Helsingborg
23–26 maj: Form/Design Center (Lokstallarna) under Southern Sweden Design Days, Malmö
15 juni–18 augusti: Sara kulturhus, Skellefteå
12 september–20 oktober: IKEA Museum, Älmhult
16 november 2024–19 januari 2025: Röhsska museet, Göteborg

Projektet Ung Svensk Form startade 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/Design Center i Malmö. Åren 2024–2026 tar Dunkers kulturhus över som utställningsproducent med årets koncept, Årsringar. Det ska vara smart, hållbart och en utställningsform i symbios med sina föremål. Axel Swanstein, utställningsproducent på Dunkers kulturhus, säger:

-
Ung Svensk Form som utställning är helt unik. Ambitionen från Dunkers kulturhus håll är att utveckla det redan fantastiska formatet och ta fram en utställningsform som går att återanvända under tre år, anpassar sig till Sveriges olika utställningsrum och som sätter bidragen i centrum. För att avslutningsvis tas isär och återanvändas som limiterade möbler. Helt enkelt, ett nytt sätt att bygga och förvalta utställningar.

Årsringar
I Matti Klenells utställningskoncept, Årsringar, för Ung Svensk Form 2024 presenteras en uppsättning stänkmålade träkuber i en variation storlekar. Under transport ligger kuberna resurssmart packade i varandra, som en Babushka eller som just årsringarna på ett träd. Kuberna monteras sedan i utspridda podie-öar av varierande höjd och omfattning, vilka erbjuder besökaren en arkipelag av upptäckter. Utställningsformen gör det möjligt för betraktaren att se synergier verken emellan, samtidigt som de tillägnas var och en för sig.

– Årsringar skall användas i tre upplagor och rymma tre årgångar formgivare fram till 2026. Tyngdpunkten ligger därför på en inramning som kan omformas i symbios med de föremål som väljs ut men samtidigt vara ett tydligt koncept som skapar igenkänning och identitet för Ung Svensk Form över tid. Resultatet är en design där lager läggs på lager i en berättelse som bara växer sig starkare över tid och där den enskilda deltagaren blir del av en större helhet, säger Matti Klenell, utställningsformgivare för Ung Svensk Form 2024.

Om samarbetet
Utställningen Ung Svensk Form 2024 är en samproduktion mellan Svensk Form och Dunkers kulturhus. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, IKEA Museum, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad med stipendiegivare och utställningsarrangörer.

Vernissage och guidad visning med Axel Swanstein
Utställningen visas på entréplan på Dunkers kulturhus och invigs med en öppen vernissage 29 februari klockan 18.00. Under vernissagen är utställningsproducent Axel Swanstein på plats och visar i utställningshallen. Fri entré.

Kontakt:
Axel Swanstein, utställningsproducent på Dunkers kulturhus
axel.swanstein@helsingborg.se

Presskontakt:
Paul Svensson, pressansvarig kulturförvaltningen Helsingborgs stad
paul.svensson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.