Räddade man från drunkning, får utmärkelse för rådigt ingripande

Natten den 22 dec räddade Bogserteam Öresunds besättning en man från drunkning. Han uppmärksammades när han vinglade runt på kajen vid 03 45-tiden. Just när bogserbåten skulle lägga ut föll mannen i vattnet mellan Kustbevakningens fartyg och kajkanten. Hasse Andersson och Mats Länsberg tog då en båtshake och sprang bort till nedslagsplatsen där de lyckades kroka båtshaken i mannens kläder och få upp honom på kajen igen.

Han var då nedkyld och blödde ur näsan. Hasse ringde SOS 112 medan mats dansade med mannen för att hålla honom varm i avvaktan på ambulansens ankomst (det var bara någon +-grad i såväl vatten som luft). Mannen var i 20 - 25 årsåldern och pratade engelska. Han hade ett pass i bakfickan.

Utmärkelser för rådigt ingripande kommer att delas ut från Staden, Helsingborgs Hamn AB, Räddningstjänsten samt Svenska livräddningssällskapet i rådhuset idag, fredagen den 23:e mars, kl.10.00.

Välkomna!

Kontaktperson: Emelie Lindell 0763-10 98 66,