Helsingborg

Ramboll har utvärderat Helsingborgs stads krishantering under Coronapandemin

Coronaviruset har prövat vårt samhälle på en mängd olika sätt. Inte minst har pandemin satt stor press på kommunernas verksamheter som i hög grad behövt anpassas för att kunna utföra sina uppdrag. Helsingborgs stad har, i likhet med andra kommuner, regioner och samhället i stort, beslutat att utvärdera hur staden hanterat pandemin.

- Syftet med utvärderingen är kunskapsutveckling för att brett kunna främja förbättringsarbete i organisationen. Utvärderingen ska ge en överblick över vilka prestationer och effekter hanteringen medfört, hur hanteringen påverkat olika verksamheter samt ge en förståelse för stadens krisorganisations styrkor och svagheter. Vi behöver ständigt utvärdera och se vad vi gör bra och var vi kan bli bättre, säger Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

- Resultatet av utvärderingen ska användas till att utveckla stadens krisorganisation och verksamhetsutveckling. Det innebär att utvärderingens slutsatser och rekommendationer redogör för hur arbetet kan utvecklas och förbättras och kan därför omsättas i åtgärdsplaner, säger Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad.

- Pandemins påverkan på Helsingborg stad har som i andra kommuner varit omfattande och staden har vidtagit en mängd åtgärder och utvecklat arbetet för att hantera den omfattande krisen som pandemin utgör. Vi kan konstatera att Helsingborg har tagit vara på sina styrkor under krisen men också att anpassning och utveckling av metoder har skettunder krisens gång, säger Lars Brånn för Ramboll.

Sammanfattningsvis gäller följande slutsatser för Helsingborg stads pandemihantering:

• Välutvecklat och tillitsbaserat ledarskap samt bra struktur för krisledning har skapat utmärkta förutsättningar att hantera krisen.
  • Staden har trots krisen lyckats lösa kärnuppdrag och även bedrivit visst utvecklingsarbete, exempelvis H22.
  • Risk för överbelastning bland chefer och medarbetare. Arbetet har pågått under lång tid och få saker har prioriterats bort.
  • Gemensam dialog om prioriteringar och ambitioner på kommunnivå kan utvecklas.
  • Hög digital mognad har möjliggjort handläggning och beslutsfattande under krisen.
  • God analysförmåga tillsammans med en vilja att skapa goda förutsättningar utan för tvära kast i verksamheten har skapat långsiktighet och stadga i jämförelse med andra.

För mer information:

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande (M), tfn: 042-10 50 87

Palle Lundberg, stadsdirektör, tfn: 042-10 66 00

Lars Brånn, Ramboll, tfn: 070-602 08 39

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.