Rejält bredband till alla helsingborgare

Nu är det bestämt och planerat. Skåne ska bli en av världens ledande regioner för innovation och livskvalitet. Helsingborg blir först i Sverige med att erbjuda öppen fiber även till villaområdena.

Helsingborgs villaägare får nu möjlighet att ansluta sig till internet via fiberkabel.

- Snabb och stabil uppkoppling till internet är en lika nödvändig del av infrastrukturen som vägar, järnvägar och elnät. Det bidrar till att skapa tillväxt och nya jobb i Helsingborg, men förbättrar och förenklar också vardagen för människor och företag i staden, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

- Hushållen i tätorten Helsingborg erbjuds i dag bredband via Öresundskrafts Stadsnät. När villaägarna nu erbjuds fiberanslutning betyder det att samtliga hushåll i kommunen har möjlighet att bli robust uppkopplade, säger Anders Östlund, VD på Öresundskraft.

Vid dagens pressmöte deltog även den välkände IT-entreprenören Jonas Birgersson, vars bolag Labs2 deltar i projektet.

- Helsingborgs satsning är unik. Den betyder att villaägarna erbjuds fiberuppkoppling med i praktiken oändlig kapacitet. Villaägaren blir heller inte blir låst till en leverantör. Viktigt inte minst då Telia nu blockerar Skype i sitt mobila bredband, säger Jonas Birgersson, VD för Labs2.

Målsättningen är att de drygt 16000 stadsnära villorna i Helsingborg ska ansluta sig till Stadsnätet via fiberkabel. En omfattande kampanj ska göra villaägarna uppmärksamma på möjligheten. Och ge några villaområden anslutning innan årsskiftet.

Fiberanslutning innebär att du surfar på internet på hastigheter på upp till 1000 Mbit per sekund. Konkret betyder det att du kan ladda ner en datamängd på 16 Gb, exempelvis dina semesterbilder, på 2 minuter och 8 sekunder. Samma uppgift med bästa XDSL tar 1 timme och 47 minuter.

­- Inte minst kommer TV mer och mer att distribueras via internet. TV i full HD kräver rejäl bandbredd. En fiberanslutning blir därför både en klok investering i framtidens teknik och något som gör villan mer attraktiv vid försäljning, säger Anders Östlund.

Intresserade villaägare anmäler sig på Öresundskrafts hemsida oresundskraft.se/stadsnat. Det villaområde som först uppnår mer än 50 procent beställningar blir också först att få fiberkabel. Prisnivåerna varierar beroende på prestanda. Öresundskraft drar in fiberkabel i villan till en kund-switch (CPE), där kundens dator och annan utrustning ansluts.

www.oresundskraft.se/stadsnat<http://www.oresundskraft.se/stadsnat>;

Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande: 073-231 12 96