Så kommer nya entrén till Knutpunkten att se ut

Så kommer nya entrén till Knutpunkten att se ut

Tengboms arkitektkontor vann tävlingen för gestaltning av den nya södra entrén till Knutpunkten. Med fokus på en funktionell och attraktiv entréplats skapas en ny naturlig mötesplats i Helsingborg.

Tågtrafiken i Skåne och antalet resande på Helsingborg C (Knutpunkten) växer kraftigt. För att öka tillgängligheten och kapaciteten bygger Trafikverket och staden en ny entré till Knutpunkten, mitt emot stadsparken.

I höstas bjöd Helsingborgs stad in tre arkitektteam till en tävling för att ta fram förslag på hur de nya entréerna skulle kunna gestaltas. Tengboms arkitektkontor vann med sitt tävlingsbidrag WOODY. Medförslaget vill de att Knutpunktens nya entré följer dygnets rytm och med ljus och värme förmedlar en öppen och intim skala längs stadens nya entré och stadspark. Sedan i våras arbetar Tengbom i nära samarbete med stadsbyggnadsförvaltningen med gestaltningsuppdraget.

- Med den nya entrén ökar vi tillgängligheten till Knutpunkten vilket underlättar vardagen för de som reser till och från centrala Helsingborg. Entrén är en viktig satsning för att knyta ihop stadens centrum med Söder samt Universitetsområdet och Oceanhamnen i H+ området. Det här förslaget presenterar en ny mötesplats som kommer att bidra till ökad tillgänglighet, trygghet, attraktivitet och puls, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Under vintern genomförde Trafikverket signalarbeten på stationen. De förlänger perrongerna för att längre tåg med fler resande ska kunna stanna samt nya trappor ner till spåren. Arbetet planeras vara klart till hösten. Sedan inleder stadsbyggnadsförvaltningen bygget av entrén ovan mark och som planeras vara klar våren 2015.

Entrén ska vara attraktiv med säkra stråk till och från entrén för cyklande och gående. Platsen ska också rymma parkering för 500 cyklar varav drygt 200 i ett cykelgarage.

För mer information kontakta Helsingborgs stad:
Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande, telefon 042-10 50 87
Claes Danling, projektledare, stadsbyggnadsförvaltningen, telefon 042-10 53 36