Samhällssår visas I RumEtt med politiker på plats

Samhällssår visas I RumEtt med politiker på plats

Samhällssår är en antologi med 12 kortfilmer. Helsingborgspremiären sker i RumEtt på Dunkers Kulturhus onsdagen den 3dje september kl 18 - 20. Förutom visning av alla filmerna så kommer publiken även att möta representanter för politiska partier i Helsingborg. Klara lokala partirepresentanter är än så länge Annika Román (MP), Mats Werne (FP), Peter Ahlbom (V) och Daniel Nilsson (M). Samtliga riksdagspartier är inbjudna och vi hoppas att kvällen kommer att bjuda på intensiva diskussioner tillsammans med publiken.

Samhällssår är skapat av femton filmare och konstnärer. Antologin har gjorts för att väcka samtal och debatt.

Filmerna varierar mellan fiktion, dokumentär, animation och konstfilm och är mellan 1 och 11 minuter långa. Antologin ger samlad blick på de senaste årens samhällsklimat och tar upp frågor som ägandeskap, svenskhet, pensionärer i framtiden, att arbeta eller att inte få jobb som en söker, hetsen att välja förskola, kackerlackor på ett asylboende och mycket mycket mer. Välkomna till en kväll som väcker tankar, engagemang och diskussioner!

Medarrangörer för visningen i Helsingborg är BoostHbg, Röda Kvarn, RumEtt och projektet Vi ska rösta!. Initiativtagare till Samhällssår är dokumentärfilmaren Klara Levin (Crime City Love). Klara har inte gjort någon egen film till antologin men hon har fotat och klippt Behrang Miris film om bostadsdiskriminering.

Antologin hade premiär i Stockholm i maj och har visats bla under Almedalsveckan. Innan valet kommer filmerna bland annat att visas i Malmö, Kristianstad och Göteborg.

För mer information, kontaktuppgifter till samtliga filmare och intervjumöjligheter: info@samhallssar.se Klara Levin 073 24 88 324 Pressbilder

Medverkande i antologin är:

Sarah Gampel i Alice och Harriet går i pension

Drazen Kuljanin i Propaganda!

Behrang Miri i Kackerlackan – människans bästa vän

Ewa Cederstam & Aziza Dhauoadi i Är jag svensk?

Sven Blume i Valfrihetsfrossa

Johan Simonsson & Magnus Rutberg i Scener ur ett ägandeskap

Shiva Anoushirvani i The Isle

Tobias Sjöberg i Första hjälpen

Danielle Liljeqvist & Moa Kjellstrand i Arbetssamhället

John Belfrage i Egon

Maja Kekonius & Parvaneh Hajilou i Normalt liv

Roxane von Gerber Hedayat & Moa Kjellstrand i Utan titel

Vad: Antologin Samhällssår visas, filmskaparna är på plats och berättar, och det diskuteras med representanter från de politiska partierna.
Var: RumEtt på Dunkers kulturhus
När: 3 september 18.00-20.00
Hur: Fri entré

Arrangemangskontaktinfo@samhallssar.se eller ring Klara Levin 073-24 88 324

Presskontakt: Dennis Nilsson, Pressansvarig kulturförvaltningen. 042-10 42 32 eller dennis.nilsson@helsingborg.se

För mer information, kontaktuppgifter till samtliga filmare och intervjuer: info@samhallssar.se Klara Levin 073 24 88 324 Pressbilder

Medverkande i antologin är:

Sarah Gampel i Alice och Harriet går i pension

Drazen Kuljanin i Propaganda!

Behrang Miri i Kackerlackan – människans bästa vän

Ewa Cederstam & Aziza Dhauoadi i Är jag svensk?

Sven Blume i Valfrihetsfrossa

Johan Simonsson & Magnus Rutberg i Scener ur ett ägandeskap

Shiva Anoushirvani i The Isle

Tobias Sjöberg i Första hjälpen

Danielle Liljeqvist & Moa Kjellstrand i Arbetssamhället

John Belfrage i Egon

Maja Kekonius & Parvaneh Hajilou i Normalt liv

Roxane von Gerber Hedayat & Moa Kjellstrand i Utan titel

Vad: Antologin Samhällssår visas, filmskaparna är på plats och berättar, och det diskuteras med representanter från de politiska partierna.
Var: RumEtt på Dunkers kulturhus
När: 3 september 18.00-20.00
Hur: Fri entré

Arrangemangskontakt: info@samhallssar.se eller ring Klara Levin 073-24 88 324
Presskontakt: Dennis Nilsson, Pressansvarig kulturförvaltningen. 042-10 42 32 eller dennis.nilsson@helsingborg.se

Foto: Drazen Kuljanin i Propaganda!