Restaurangutbildningen kan nu bedrivas i ett riktigt restaurangkök på Helsingborg Arena.

Sfi i kombination med restaurangutbildning på Helsingborg Arena

Läsa sfi och samtidigt utbilda sig till kock med undervisning i ett riktigt restaurangkök. Det är möjligt i Helsingborg tack vare ett unikt samarbete mellan arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborgs stad, utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia och Restaurang Dahlberg.

Samarbetet mellan staden, restaurangbranschen och Lernia när det gäller yrkes-sfi innebär vinster både för eleverna och för branschen.

• Nyanlända helsingborgare lär sig svenska och får jobb snabbare, eftersom de kan kombinera sfi med utbildning till ett yrke.
  • Restaurangutbildningen på Lernia har tillgång till ett modernt, komplett restaurangkök där eleverna också kan få få praktik och extrajobb.
  • Branschen kan lättare rekrytera kockar och annan restaurangpersonal.

– Det här är ett bra sätt att få fler helsingborgare i arbete, inte minst nyanlända. Det är precis så här vi vill jobba, nära det lokala näringslivet. Genom att bygga broar mellan företag och Helsingborgare, kommer fler människor i slutändan ha ett arbete att gå till samtidigt som vi kan tillgodose arbetskraftsbristen inom fler områden, säger Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Krögaren Per Dahlberg, ägare till Restaurang Dahlberg på Helsingborg Arena är mycket positiv till samarbetet med Lernia och arbetsmarknadsförvaltningen.

– Det är extremt svårt att få tag i kockar i dag, det saknas minst 5 000 kockar i hela landet. Jag uppskattar att ha elever och lärare i köket och hoppas att detta ska leda till att vi får nya medarbetare och att huset blir mer levande, säger Per Dahlberg.

Thomas Pettersson, rektor på Lernia ser också många fördelar med samarbetet.

– Vi kommer närmare branschen och eleverna ser skarpa lägen varje dag när undervisningen sker i ett riktigt restaurangkök där det lagas mat till lunchgäster varje dag. Det är peppande för eleverna och höjer kvaliteten på utbildningen. Genom kombinationen sfi och yrkesutbildning får nyanlända möjlighet att komma direkt in i ett yrke på arbetsmarknaden.

Arbetsmarknadsförvaltningen har avtal med elva utbildningsanordnare inom vuxenutbildningen. Lernia är en av dem. Avtalet med Lernia gäller till juni 2018. Lernias personal ansvarar för utbildningen och sätter betyg. Det finns alltid en lärare i köket. Totalt har man 80 elever, varav drygt 20 elever går sfi i kombination. De väntas bli fler under mars månad.

Helsingborg är en av 32 skånska kommuner som samverkar genom yrkes-sfi i Skåne. http://yrkessfiskane.se/ Just nu är det bara Lernia som har yrkes-sfi i Helsingborg. Men Helsingborgs sfi-elever har möjlighet att välja andra yrkes-sfi utbildningar i hela Skåne. Till hösten startar yrkes-sfi med inriktning bygg, fordon och förhoppningsvis även sfi med hantverksinriktning.

För mer information, kontakta:

Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden, 0732-31 12 93

Thomas Pettersson, rektor Lernia, 072 254 66 06

Per Dahlberg, ägare till Restaurang Dahlberg, 070 850 73 18

Sarah Santesson, lärare och utbildningsansvarig, Lernia,0722 54 63 57

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.