Självklart – inför varje beslut!

För en bättre miljö i Helsingborg.

Nu ska Helsingborg stad bli ännu bättre på att arbeta med miljöfrågor. Staden får
430 000 kronor av Naturvårdsverket för att genomföra projektet Självklart inför varje beslut!

Projektets grundläggande syfte är att Helsingborgs stad alltid ska veta vilken miljöpåverkan ett visst beslut innebär.

För Helsingborgs stad är det en självklarhet att ta hänsyn till miljö- och klimatfrågor inom allt som rör stadens verksamheter. Självklart inför varje beslut! gör detta möjligt. Projektet innebär att miljöförvaltningen utformar ett bedömningsunderlag, en slags mall, som stadens verksamheter kan använda för att ta hänsyn till miljön och klimatet i dagliga beslut.

-Jag tycker att detta projekt är en bra och tydlig signal om att vi tar miljö- och klimatfrågor på allvar, inte bara på pappret, utan i vardagen. Jag tror och hoppas att Självklart inför varje beslut! kommer leda till att miljöfrågorna kommer få en ännu mer given och naturlig plats i verksamheten, säger Anna Jähnke (M), ordförande i miljönämnden.

Projektet kommer att genomföras via en projektledare som tar fram ett bedömningsunderlag tillsammans med en arbetsgrupp.

För mer information, kontakta gärna:

Anna Jähnke, ordförande i miljönämnden
anna.jahnke@helsingborg.se