Vinproducenten och entreprenören Tina Berthelsen är en av medgrundarna till det nystartade eventet Skåne Food Fest. Foto: Göran Stenberg

Skånska mat- och dryckesproducenter hyllas under två dagar i Helsingborg

Till hösten kommer Sofiero Slott och slottsträdgård att förvandlas till en mötesplats för foodies, mat- och dryckesproducenter, kändiskockar och de som bara vill smaka något gott från Skåne.

En av medgrundarna till det nystartade evenemanget Skåne Food Fest är vinproducenten och entreprenören Tina Berthelsen.

– Det här är vår hyllning till Skånes mat- och dryckesproducenter. Vi vill bidra till en stark och hållbar mat- och dryckesregion och samtidigt skapa minnesvärda upplevelser för besökarna. Det är i Skåne vi hittar Nordens främsta skafferi, säger Tina Berthelsen.

Skånsk mat- och dryck gör landvinningar i världen

Intresset för lokal mat och dryck växer. Många svenska grödor växer i Skåne, men idag odlas inte bara ursprungsgrödor utan allt fler producenter provar nya saker som exempelvis sötpotatis och quinoa. De senaste 20 åren har även utvecklingen av skånsk dryckesproduktion ökat, med flera internationellt prisbelönta vingårdar samt hantverksbryggerier och destillerier.

Marcus Nemrin, kökschef och ägare av Sofiero Slottsrestaurang, och Caroline Lundholm, verksamhetschef på Sofiero, är överens om att det är helt naturligt att vara en del i värdskapet för en skånsk mat- och dryckesfestival:

– På Sofiero Slottsrestaurang försöker vi, i stor utsträckning, att använda oss av lokalt producerade råvaror och drycker. Med allt större medvetenhet om värdet av att konsumera lokalt producerade produkter, av kvalitetsskäl och miljöhänseende, ligger festivalen rätt i tiden. Att få prova på spännande nya smaker på en så vacker plats är vi säkra på kommer bidra till en förstärkt helhetsupplevelse för besökaren.

Ett brett program skapar feststämning

Besökarna i slottsparken kommer att mötas av en mängd skånska mat- och dryckesproducenter. Förutom att kunna dofta, smaka och köpa med sig närproducerade delikatesser kommer det också att erbjudas provningar från skånska vingårdar och bryggerier.

– Mat och dryck är en stark reseanledning till vår destination, och evenemangets fokus på lokal produktion stärker både Skånes varumärke och ett hållbart näringsliv, säger Anna Ek-Gustavsson, ansvarig för gastronomisk turism på Visit Skåne AB.

Utöver aktiviteterna i parken kommer det att hållas mästarklasser i skånsk matlagning tillsammans med skånska toppkockar. Bland andra deltar Titti Qvarnström som fokuserar på den skånska naturen och Sandra Mastio som arbetar med temat ”Fatta pasta”. På programmet finns även en unik ”wine makers dinner” där Markus Nemrins kökskonst förenas med skånska viner.

Om Skåne Food Fest

Skåne Food Fest arrangeras av dryckesentreprenören Tina Berthelsen, ägare av Lottenlund Estate och Jennica Ericson samt Sofiero slott & slottsträdgårdar med stöd av Visit Skåne. Målet med Skåne Food Fest är att visa besökarna bredden av skånsk mat och dryck som finns och att skapa en härlig stämning under två dagar.

Tina Berthelsen, medarrangör Skåne Food Fest och ägare Lottenlund Estate
Mejl: tina@lottenlundestate.se