Skogspaus, en virtuell skog för avkoppling

Skogspaus, en virtuell skog för avkoppling

Pilotprojektet Skogspaus är ett samarbete mellan stadsbyggnadsförvaltningen, Sveriges Lantbruksuniversitet och inredningssnickeriet Inredo AB där vi testar om en virtuell skog kan ha samma positiva effekt på stress som en riktig skog.

- Syftet med den här studien är att se om vistelse i ett rum som efterliknar en skog påverkar välmående. Genom att testa bidrar du till svensk forskning och även möjligheterna att skapa återhämtande miljöer i Helsingborgs stad, säger projektledaren på SLU, Docent. Fil. Dr. Marcus Hedblom.

Skogspaus är uppbyggt med hjälp av trädstammar, film och ljud i ett fristående rum som står vid stadsbyggnadsförvaltningens reception på Järnvägsgatan 22. Rummet är öppet för alla att testa, en person i taget. Vi rekommenderar fem till tio minuter. Forskarnas studie kommer att bedrivas till slutet av augusti.

- Vårt avstånd till skog och natur ökar genom att städer växer och förtätas. Majoriteten av värdens befolkning bor i storstäder och inom 20 år beräknas nästan 90 procent av Sveriges befolkning bo i tätort. Enligt WHO kommer psykisk ohälsa och stress bli det största hotet mot människans hälsa i framtiden. Därför är det viktigt att i staden skapa platser för återhämtning som uppmuntrar till en kort paus i vardagen och hjälper till att sänka nivån av stress, säger projektledaren på stadsbyggnadsförvaltningen, Anna Kowalik Tidblad.

Projektet är en del av H22 som arbetar för att knyta samman, driva på och lyfta fram nya idéer som kan bidra till att Helsingborg blir en smartare, mer hållbar och omtänksam stad som erbjuder hög livskvalitet för hela vår stad – även i framtiden.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Kowalik Tidblad, Projektledare
Telefon: 072- 217 46 70, e-post: anna.kowaliktidblad@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.