Foto: Lars OA Hedlund

SM i schack till Helsingborg Arena

VIKTIG INFORMATION
Sveriges Schackförbunds tävlings- och regelkommitté har beslutat att Schack-SM flyttas fram till sommaren 2021. Orsaken är regeringens beslut och myndigheters riktlinjer med anledning av coronaviruset. Tävlingarna kommer att äga rum 2-11 juli 2021.

------------------------

Nästa sommar fylls Arenan av schackentusiaster i alla åldrar när SM i schack arrangeras i Helsingborg. Tävlingarna äger rum 26 juni–5 juli 2020 och förväntas locka uppemot 1000 deltagare.

Förra helgen beslutade Sveriges Schackförbunds styrelse att Helsingborg blir värdstad för 2020 års Sverigemästerskap i schack.

– Vi är väldigt glada över att detta fina evenemang nu kommer till Helsingborg. Det är en del av ett långsiktigt samarbete med vår lokala schackklubb och ambitionen är att värva fler intressanta schackevenemang till staden i framtiden, säger Johan Lundell, chef för Helsingborg Convention & Event Bureau.

I turneringen tävlar sjutton olika klasser, från barn födda 2010 upp till veteranklassen för personer över 65 år. Dessutom möts landets allra bästa schackspelare i den så kallade Sverigemästarklassen.

– Samarbetet med Helsingborg Convention & Event Bureau var viktigt för vårt beslut och i Helsingborg Arena kommer vi att få de bästa förutsättningarna att bjuda på ett på ett stort och spännande SM. Skåne är en väldigt stark schackregion med aktiva klubbar och många spelare, men mästerskapet kommer också att locka många nationellt när det kommer till en sommarstad, säger Håkan Jalling, ordförande i Sveriges Schackförbunds Tävlings- och regelkommitté, som ansvarar för arrangemanget.

Schack SM arrangeras av i Helsingborgs ASK och Nordvästra Skånes Schackförbund med stöd av Sveriges Schackförbund, Helsingborg Convention & Event Bureau och Helsingborgs stad.

För mer information:
Håkan Jalling, ordförande i Sveriges Schackförbunds Tävlings- och regelkommitté, hakan.jalling@schack.se, 072-974 72 06
Stefan Håkansson, ordförande i Helsingborgs ASK och Nordvästra Skånes Schackförbund, stefan.nvssf@gmail.com, 073-143 36 96
Johan Lundell, chef Helsingborg Convention & Event Bureau, johan.lundell@helsingborg.se , 076-889 91 58

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Mira Jalamo

Presskontakt Helsingborg Arena & Scen 042-10 38 28 Helsingborg Arena