Socialförvaltningen och Hemlösas hus inför gemensam strategi mot hemlöshet

Nattlogin på Hemlösas hus ska på sikt avvecklas till förmån för en daglig verksamhet inriktad på sysselsättning och social samvaro. Det är det gemensamma målet i den överenskommelse som nu träffas mellan Föreningen Frihamnen och socialförvaltningens vuxenverksamhet.

Fler enskilda lägenheter med anpassade stödinsatser och färre kollektiva lösningar är socialförvaltningens långsiktiga strategi för att minska hemlösheten. Som ett led i detta skriver socialförvaltningen och Hemlösas hus i sin nya överenskommelse att man vill få till stånd ett samarbetsavtal med ett tydligt syfte, mål, kvalitetskrav, ekonomiska förutsättningar, tidsplan och former för uppföljning.

– Målet är att Hemlösas hus i framtiden har en daglig verksamhet som är öppen sju dagar i veckan och blir ett utmärkt komplement till kommunala verksamheter, säger Dinah Åbinger, chef för vuxenverksamheten på socialförvaltningen.

Den nya överenskommelsen ger socialförvaltningen förutsättningar för en bättre överblick över verksamheten.

– Vi har beslutat att göra en kartläggning av de individuella behoven hos varje person som bor på Hemlösas hus. Kartläggningen kommer socialförvaltningen och personal på Hemlösas hus att göra tillsammans. Nu hoppas vi på ett politiskt beslut om ett samarbetsavtal, säger Dinah Åbinger.

All tillgänglig forskning talar för att den sekundära bostadsmarknaden och rena natthärbärgen inte är en lösning på hemlösheten, utan istället gör den permanent. Både kommunen och Föreningen Frihamnen är överens om att mer resurser behövs till lägenheter, boendestöd, sysselsättning och andra vräkningsförebyggande insatser – snarare än till mer akuta lösningar. Projektet Bostad först, i vilket hemlösa erbjuds egna lägenheter med förstahandskontrakt, är ett exempel på en mer långsiktig åtgärd, bostadssociala programmet och träningslägenheter är andra.

Dinah Åbinger
verksamhetschef, socialförvaltningen